-سلام میشه بگید موزیک دقیقه 17.20 اپیزود جولان‌گاه شیوا رو از کجا می‌تونم پیدا کنم؟

– موزیک سومی که توی اپیزود بر بلندای قفقاز گذاشته بودید واقعا دلنشینه، از کجا می‌تونم پیداش کنم؟

دو تا سوال بالا نمونه‌ای از ده‌ها سوالیه که بعد از انتشار هر اپیزود در رابطه با موزیک‌هایی که توی اپیزودها استفاده شده دریافت می‌کنیم. این سوال‌ها انقدر زیاده که اوایل تصمیم داشتیم یک کانال تلگرامی ایجاد کنیم و همه موزیک‌ها رو اونجا آپلود کنیم، اما بعدتر فکر کردیم که پیدا کردن موزیک‌ها که کار چندان سختی نیست و بهتره بذاریمش به عهده مخاطب. دلیل‌مون هم اینه که ایجاد کانال تلگرامی از ما وقت و انرژی زیادی می‌گیره و اگه این زمان رو به تولید پادکست و محتوا برای وبسایت اختصاص بدیم مفیدتره. اما خوب فکر کردن ما باعث نشد که مخاطب‌ها خودشون پیگیر پیدا کردن موزیک‌ها بشن و سوال‌ها همچنان ادامه داشت. پس تصمیم گرفتم توی این مطلب بهتون ماهیگیری یاد بدم تا بتونید نه تنها موزیک‌های جولون، بلکه هر موزیکی رو هر جایی که شنیدید و به دلتون نشست پیدا کنید.

 

فرآیند انتخاب موزیک‌های رادیو جولون

قبل اینکه بریم سراغ بحث ماهیگیری خوبه که در مورد فرآیند انتخاب موزیک‌هایی که توی هر اپیزود رادیو جولون می‌شنوید یک توضیحی بهتون بدم. همونجوری که می‌دونید هر اپیزود رادیوجولون در مورد یه مقصد یا یه موضوع مرتبط با سفره.

مقاصد سفر

توی اپیزودهایی که درباره یه مقصد خاصه، موزیک‌های انتخابی عموما به زبان مقصد مورد نظر و با توجه به فرهنگشونه. ما ساعت‌ها توی یوتیوب و بات‌های تلگرام و اسپاتیفای و امثالهم می‌گردیم تا بتونیم هم محمدرضا شجریان اون مقصد رو پیدا کنیم، هم رضا یزدانی رو و سری هم به ابی‌شون میزنیم. یه وقتا هم لازمه که فتانه اون مقصد رو هم پیدا کنیم. پیدا کردن موزیک‌های اصیلی که حال و هوای اون مقصد رو منتقل کنه برای اپیزودهایی مثل کرمانشاه یا وین نسبتا راحت‌تر از یافتن موزیک برای اپیزود تایلنده چرا که علاوه بر اصالت موزیک، همخونی اون به لحاظ ریتم و محتوا با مطالبی که توی پادکست عنوان میشه و دلنشین بودن موزیک  فاکتورهاییه که این کار رو سخت‌تر می‌کنه.

موضوع سفر

توی اپیزودهایی که در مورد موضوع سفر صحبت میشه، دیگه محدودیت زبان و فرهنگ یه منطقه خاص رو نداریم، اما محدودیتی که وجود داره اینه که این‌بار پیدا کردن موزیکی که با محتوای صحبت‌ها همخونی داشته باشه اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. به طور مثال تو اپیزود ایندوچاینا ممکنه از یک آهنگ که به زبون تایلندیه صرفا به خاطر ریتم مناسبش استفاده بشه، اما در مورد اپیزودهای مقاصد تاکید اصلی اینه که محتوای آهنگ با محتوای اپیزود و یا حال و هوای سیاسی و اجتماعی جامعه در زمان انتشار اپیزود همخونی داشته باشه. برای همین اپیزودی مثل سفرتراپی که بعد از اتفاقات آبان تا دی 98 منتشر میشه با موزیک Paolo Nutini شروع میشه.

 

حالا که با فرآیند انتخاب موزیک‌های جولون و وسواس ما برای اونها آشنا شدید بریم سراغ اینکه چطور می‌تونید هر کدوم از این موزیک‌ها رو پیدا کنید.

 

روش اول: دوست خوبمون گوگل

اگه موزیک با کلامه و اسم خواننده یا اسم ترانه یا حتی دو کلمه از متن ترانه رو دارید به راحتی می‌تونید از طریق گوگل اون آهنگ رو پیدا کنید و برای گوش دادن به آهنگ احتمالا از اونجا هدایت میشید به ساندکلود، اسپاتیفای، یوتیوب و سایر سایت‌هایی که مخصوص گوش دادن به موزیک یا تماشای ویدیو هستند.

 

روش دوم: دوست‌های مهربونمون گوگل و سیری اسیستنت

اگه تنها داشتتون چند ثانیه از اون آهنگه و فکر می‌کنید دیگه هیچوقت نمی‌تونید اون آهنگ رو پیدا کنید و  تنها راه چاره اینه که راه بیافتید از آدمها سوال کنید سخت در اشتباهید. توی گوشی‌های اندروید می‌تونید با فشردن دکمه وسط گوشی “گوگل استیتنت” رو از خواب بیدار کنید و در ادامه بهش بگید که دنبال یک آهنگید. مثلا وویس بفرستید یا تایپ کنید “I want to find a song”  با ارسال این پیغام گوگل شروع به ضبط صدای محیط می‌کنه و کافیه که چند ثانیه از موزیک رو پخش کنید تا اسم و مشخصات آهنگ رو کامل براتون بیاره.

عین همین کار رو می‌تونید از طریق گوشی‌های IOS و سیری اسیستنت هم انجام بدید.

 

روش سوم: استفاده از اپلیکیشن‌ها

کلی اپلیکیشن وجود داره که به راحتی می‌تونید دانلود کنید و توسط اون‌ها موزیک مورد علاق‌تون رو پیدا کنید. چهار تا از کاربردی‌ترین اپ‌ها رو براتون اینجا می‌ذارم:

musiXmatch

این نرم‌افزار رایگان و دیتابیش گسترده‌ای از موزیک‌های ایرانی و غیر ایرانی داره. کافیه نرم‌افزار رو نصب کنید و مثل گوگل یا سیری اسیست چند ثانیه از آهنک رو براش پخش کنید. نکته خوب این اپلیکیشن اینه که علاوه بر پیدا کردن موزیک، متن ترانه رو هم بهتون نمایش میده.

لینک دانلود اپلیکیشن برای اندروید

لینک دانلود اپلیکیشن برای IOS

shazam

این اپلیکیشن توی ایران خیلی محبوبه، اگه از اپلیکیشن قبلی نتیجه نگرفتید یه سر هم به این اپ بزنید. محطیطش شلوغ‌تره و تبلیغات هم داره، اما بسیار کاربردیه.

لینک دانلود اپلیکیشن برای اندروید

لینک دانلود اپلیکیشن برای IOS

 

SoundHound

اگر از طریق دو تا اپلیکیشن قبلی پیدا نکردید نا امید نشید و این اپلیکیشن رو هم امتحان کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن برای اندروید

لینک دانلود اپلیکیشن برای IOS

 

WatZatSong

کارایی این اپلیکیشن با سه تای قبلی متفاوته. برای پیدا کردن موزیک به جای اینکه از موتور جستجوگر اپلیکیشن و دیتا بیس اون استفاده کنید از طریق این اپ میرید سراغ ذهن آدم‌ها. چه موقعی به کار میاد؟ برای مواقعیه که موزیک ریمیکس شده و پیدا کردن نسخه اصلی کار دشواری میشه. کافیه توی سایت که مثل فروم عمل می‌کنه عضو بشید و قسمتی از آهنک یا کل اون رو بارگزاری کنید و منتظر نظرات بقیه بمونید.