مگه نقش کوله این نیست که فقط وسایل رو حمل کنه، دیگه این همه تحقیق چرا؟

بذارید همین اول داستان خیالتون رو راحت کنم، کوله چیزی نیست که باهاش شوخی کنید. کوله مناسب سفر ، کیفیت سفرتون و البته سلامتی جسمانی‌تون رو صد در صد تحت تاثیر قرار میده. پس اگه قراره زمان طولانی کوله روی دوش‌تون باشه، خیلی مهمه که کوله از یه برند درست و حسابی که به صورت تخصصی روی داستان کوله کار می‌کنه باشه. بازم تاکید می‌کنم که به هیچ عنوان سراغ کوله‌های فیک و های‌کپی و این قصه‌ها نرین. مثلا چیزی که تو بازار به وفور دیده میشه کوله‌های تقلبیه «Deuter» ئه که به لحاظ ظاهر و رنگ تقریبا شبیه کوله‌های اصلی هستن. اما به لحاظ تخصصی واقعا هیچ فرقی با کوله‌های معمولی ندارن و استفاده طولانی مدت ازشون آسیب زننده‌اس.

پس اگه دارید سفر کردن رو تازه شروع می‌کنید با سفرهای کوتاه مدت و سفرهایی که کوله‌کشی ندارند شروع کنید و کم‌کم که مطمئن شدید تصمیم دارید این مسیرو ادامه بدید و نیازهاتون رو هم شناختید برید سراغ خرید یه کوله درست و حسابی که سال‌ها براتون می‌مونه. برای اینکه یه تخمینی از کلمه “سال‌ها” داشته باشید، مثلا کوله دیوتر من از سال 91 یار و یاور سفرهامه و صدها سفر با هم رفتیم و هنوز هم کاملا سالمه و برنامه‌مون اینه که کلی سال دیگه هم همسفر باشیم باهم.

از طرف دیگه حواس‌تون باشه علاوه بر اصل‌بودن کوله، حجم، جنس، اسکلت کوله و سایر مواردی که در موردش براتون میگم تو کیفیت سفرهاتون –البته اگه سفر کوله‌کشی داره- قطعا تاثیرگذاره.

 

قبل اینکه برید بازار و بین ده‌ها مدل کوله سردر گم بشید، اول نیازهای خودتون رو بشناسید
قبل اینکه برید بازار و بین ده‌ها مدل کوله سردر گم بشید، اول نیازهای خودتون رو بشناسید

چه مدل کوله‌ای برای سفرم بگیرم؟

قبل از اینکه بریم سراغ این قضیه که چه حجم کوله‌ای و چه مارکی برای سفر مناسبه، بهتره اول در مورد انواع کوله‌ها که تو سفر استفاده می‌شه، صحبت کنیم. اگر از سفرهای با دوچرخه یا با هدف صخره‌نوردی و … بگذریم، به طور کلی کوله‌هایی که تو برنامه‌ها استفاده می‌شه به دو دسته کلی کوله‌های سفر یا travelling packs و کوله‌های کوهنوردی و پیاده روی یا hiking/tracking packs تقسیم می‌شن. حالا فرق این دوتا کوله چیه؟ کوله‌های کوهنوردی همون کوله‌هایین که بیشتر می‌بینیم. همونایی که یک در اصلی از بالا دارن و بسته به نوع کوله، زیپ‌هایی روی کوله برای دسترسی راحت‌تر به محتویاتش هم براش تعبیه شده. اما کوله‌های travelling کوله‌هایی هستن که زیپ سرتاسری دور تا دور دارن و دسترسی به محتویات داخلش مثل یه چمدون راحته.

برای اینکه گیج نشید بیاید یه دور تشابهات و تفاوت‌هاشون رو بررسی کنیم و برای اینکه راحت‌تر متن رو پیش ببریم از این به بعد به کوله‌هایTravelling Packs میگیم کوله‌های سفری و به Tracking Packs میگیم کوله‌های کوهنوردی.

تشابهات:

  • هر دو کوله قابل استفاده برای سفر هستند.
  • هر دو کوله مدل زنانه و مردانه و یونی‌سکس دارند.(جلوتر در مورد انتخاب کوله بر اساس جنسیت توضیح میدم)
  • خیلی از برندهای معتبر معمولا از هر دو کوله تولید می‌کنند.

تفاوت‌ها:

  • مهم‌ترین تفاوت همون‌جوری که قبلا هم گفتم نحوه چیدمان وسایله که تو کوله‌های کوهنوردی معمولا از بالا و زیپ‌های کنار یا پایین کوله‌ست و اصطلاحا Top Load هستند و کوله‌های سفری زیپ سرتاسری دارند و اصطلاحا Front Load هستند.
  • داخل کوله‌های سفر، مثل چمدون بندهایی وجود داره که باعص میشه وسایلتون ثابت بمونند اما تو کوله‌های کوهنوردی وسایل روی هم قرار می‌گیرند و ثابت موندن وسایل تو این شرایط محاله.
  • تو حجم مشابه، کوله‌‌های سفر معمولا وزن بیشتری نسبت به کوله‌های کوهنوردی دارند
  • به خاطر وزن زیاد کوله‌های سفر مناسب برنامه‌های کوهنوردی یا برنامه‌هایی که هایکینگ طولانی دارند نیستند.
  • معمولا کوله‌های سفر از حجم 50 لیتر به بالا شروع می‌شوند در صورتی‌که کوله‌های کوهنوردی در حجم‌های کمترکه بسیار کاربردی هستند هم تولید می‌شوند.
  • تو خیلی از کوله‌های سفری یک کوله کوچک معمولا ده یا پونزده لیتری با زیپ یا سگک بهشون وصل شده که تو سفر بسیار کاربردیه.
  • زیپ سرتاسری کوله‌های سفری معمولا دوتاییه و این قابلیت داره که با قفل بسته بشن.
  • کوله‌های سفر معمولا دستگیره کنار کوله و یا بعضا بند بلند روی شونه دارند که باعث میشه تو شرایط خاص بشه کوله رو مدل ساک حمل کرد، البته که حواستون باشه که تک‌تک این چیزهایی که به کوله اضافه میشه باعث افزایش وزن کوله میشه.
  • برخی مدل‌های کوله‌های سفری جای لپ‌تاپ دارند، اما طبیعتا تو کوله‌های کوهنوردی نباید دنبال جای لپ‌تاپ بگردید.
  • تنوع کوله‌های کوهنوردی نسبت به کوله‌های سفر بیشتره و اگر تصمیم دارید از ایران خرید کنید احتمال اینکه کوله سفری اصل پیدا کنید کمتره.
کوله سفری یا کوهنوردی
بسته به شرایط سفرهاتون و شرایط فیزیکی و هزار تا پارامتر دیگه، همون اول باید بین کوله‌های کوهنوردی و سفر انتخاب کنید.

چه حجم و وزن کوله‌ای برای من مناسبه؟

واقعیت اینه که این سوال از اساس غلطه! چون حجم کوله مناسب وجود نداره. مثل زندگی روزمره که یکی پولش رو می‌ذاره تو جیبش میاد بیرون، یکی کیف پول برمی‌داره، یکی هم یه کوله به چه گندگی می‌ندازه رو دوشش و تو شهر می‌چرخه. توی سفر هم هر کسی بر اساس نیاز و توانایی جسمانیش باید حجم کوله مناسب خودش رو پیدا کنه. و اینجا هم همون قاعده کلی که هر چقدر فضا بزرگ‌تر باشه، وسایل‌تون هم بیشتر میشه صادقه. یعنی اصلا و ابدا با خودتون فکر نکنید که حالا یه کوله بزرگ می‌گیرم و تو سفرهای کوتاه‌تر نصفه پرش می‌کنم که سنگین نشه، چون شک نکنید که حتی می‌تونید برای یه برنامه یک روزه کوله شصت لیتری رو هم پر کنید. پس بر اساس چک لیست سفر که اینجا می‌تونید بیشتر در موردش بخونید، وسایل مورد نیاز سفرهاتون رو برآورد کنید و براساس اون حجم کوله رو انتخاب کنید و تردید نکنید هر چی وسایل کمتری با خودتون حمل کنید و رهاتر سفر کنید، هم به لحاظ ذهنی تو هاستل و … راحت‌ترید چون باید حواس‌تون به وسایل محدودتری باشه و هم به لحاظ جسمی بهتون فشار کمتری میاد. همین‌جا خوبه که باز یادآوری کنم که حواس‌تون به پارامتر وزن هم باشه. زمان خرید کوله یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید چک کنید وزنه که خوب حدس می‌زنم تو نگاه اول فکر می‌کنید حالا یک کیلو اینور اونور شدن وزن کوله چه تاثیری داره مگه؟ اما برای اینکه یه مقیاسی داشته باشید، وقتی می‌گم سفر رها و با کوله سبک، یعنی وقتی برای یه سفر بیست روزه کوله‌تون رو چیدید و آماده حرکتید، نهایتا وزن کوله باید ده کیلو باشه. این داستان وزن رو آدم وقتی تو خونه‌ست شاید خیلی درست درک نکنه چون مثلا مقایسه‌ش می‌کنه با یک کیلو سیب‌زمینی و میگه کاری نداره حملش که، اما وقتی تو پیاده‌روی طولانی دیگه نای راه رفتن نداری، هر گرمی که رو دوشته خسته‌ترت می‌کنه. برای همین تو برنامه‌های ترکینگ ما حتی دور نون رو که ممکنه چون خمیره استفاده نمی‌کنیم، همون اول مسیر جدا می‌کنیم و میدیم به حیوونا و حتی حاضر نیستیم یک گرم اضافه حمل کنیم.

کوله من که قبلا هم ازش گفتم یه کوله 10+35 لیتره که وزنش 1580 گرمه. با این کوله از سفر یک روزه کوهنوردی تا سفر 25 روزه بک‌پکری با چادر و کیسه‌خواب و کفش کوه رو تجربه کردم و هیچوقت فکر نکردم فضا کم دارم، البته که لازمه از کل فضای داخل و بیرون کوله استفاده کرد و مثلا چادر رو بیرون کوله می‌بستم یا کفش کوهم رو زمانی که لازم نداشتم به کوله آویزون می‌کردم.

 

10+ که تو حجم کوله‌ها می‌نویسند یعنی چی؟

این عدد تو کوله‌های کوهنوردی به معنای فضای اضافی بالای کوله‌ست که با باز کردن بندها میشه ازشون استفاده کرد و تو کواه‌های سفر معمولا حجم کوله یک روزه‌ایه که همونجور که قبلا گفتم، به کوله اصلی متصل میشه.

 

ابعاد کوله مهمه؟

ابعاد کوله از چند جهت مهمه، اولین مورد اینه که خوب باید با آناتومی بدن شما سازگاری داشته باشه و روی بدنتون حس راحتی داشته باشه. از جهت دیگه خیلی اوقات میشه پروازهای ارزونی گیر آورد که دلیل ارزون بودنش نداشتن بار روی بلیته و مجبورید کوله رو داخل کابین هواپیما ببرید، تو این شرایط قطعا نمی‌تونید یه کوله خیلی بزرگ رو ببرید، پش حواستون باشه که ابعاد کوله‌تون از حدود 23*36*56 سانتی‌متر نباید بیشتر بشه (قبل پرواز حتما این ابعاد رو با ایرلاین چک کنید)

علاوه بر حجم، وزن بار carry on یا همون بار داخل کابین رو هم چک کنید که مجبور نشید چند برابر پول بلیت، جریمه اضافه بار بدید.

کوله هم مگه زنونه مردونه داره؟ جنسیت‌زدگی تا کجا!

بله داره! از اونجایی که آناتومی بدن زن‌ها و مردها معمولا متفاوته، برندهای تولید کوله معمولا کوله‌هاشون رو در سه مدل مردونه، زنونه و یونی‌سکس تولید می‌کنند که مدل آخر مدلیه که قابل استفاده برای زن‌ها و مردهاست. تو دسته‌بندی زنونه و مردونه به جزییات بدن‌ هر جنس دقت بیشتری شده مثلا کوله‌های زنونه بندشون کمی انحراف داره که به سینه‌ها فشار نیاره  یا به صورت کلی کوله‌های آقایون نسبت به کوله‌های خانم ها درشت‌تره. اما توصیه می‌کنم که خیلی روی این جنسیت هم تعصب خاصی نداشته باشین. ممکنه شما یه آقایی باشین که کوله زنونه رو تنتون راحت‌تر بشینه یا بالعکس و به هر دلیلی کوله‌ای که با جنسیت فیزیکی‌تون همخونی نداره رو بدنتون راحت‌تر میشینه، هیچ اشکالی نداره و یادتون نره که انقدر کوله‌های مختلف رو باید امتحان کنید تا کوله متناسب با فیزیک بدنتون رو پیدا کنید.

کوله زنونه یا مردونه

درسته که ساختار کوله‌های زنونه و مردونه با هم متفاوته، اما یادتون باشه که راحتی شما توی اولویته و به طور مثال اگه مردید و کوله زنونه رو بدنتون بهتر میشینه،

اون گل رو بندازید دور و با خیال راحت از کوله‌تون استفاده کنید

 

توی ظاهر کوله به چه چیزایی دقت کنم؟

اولین نکته که باید حواس‌تون باشه اینه که کوله‌ها یه قسمتی دارن که روی کمر شما می‌افته، توی بازار حالت‌های مختلفی ازش هست. بهترین حالت اینه که کوله فضایی ایجاد بکنه بین کمر شما و کوله، که بهش در که پشت‌تون قرار می‌گیره، حواس‌تون به پدهای کمر هم باشه. اگه کوله به درستی روی بدنه‌تون قرار بگیره،  وظیفه این پدها این میشه که وزن کوله رو به طور کلی از شونه منتقل کنه به لگن و باسن. پس این پدها باید به قدر کافی پهن و البته نرم باشند.

هر چی کوله‌ام جیب و بند و از این‌جور چیزها بیشتر داشته باشه بهتره دیگه؟

بازم لازمه یادآوری کنم که تو خرید وسایل سفر بهتر و بدتر مطلق نداریم، با هر انتخابی یه سری مزایا بدست میارید، اما یه سری چیزها از دست میدید، پس بحث اولویت‌هاست. اگه دوست دارید کوله‌تون سبک باشه یاد اون داستان خمیر نون بیافتید و بدونید که هر چیزی که به کوله اضافه میشه معمولا وزنه‌ش رو بیشتر می‌کنه، اما از طرفی هم باعث راحت‌تر چیدن و پیدا کردن وسایل میشه، پس، انتخاب با شما!

 

کوله باید حتما ضد آب باشه؟

لازم نیست حتما کوله ضد آب باشه، اما مهمه که یه قسمت ضد آب داشته باشه که برای نگه‎داری مدارکی که خیلی مهم هستند ازشون استفاده کنید.

کاور ضد آب کوله سوسول‌بازی نیست؟ 

استفاده از کاور ضد آب زیر بارون سوسول‌بازی که نیست هیچ، نشون‌دهنده عقل صاحب کوله‌ست. اما علاوه بر بارون و برف، پیشنهاد من اینه همیشه کاور کوله‌تون رو بکشید، چون دیگه با خیال راحت میتونید کوله رو بذارید زمین و در کل نگران خاکی و آسیب‎دیدن کوله نباشید. این کار باعث میشه عمر مفید کوله به مراتب بیشتر بشه.

کاور ضدآب تو بعضی مدل‌ها به کوله متصله و معمولا تو جیبی که پایین کوله قرار گرفته می‌تونید پیداش کنید، اما اگه کوله‌‌ای که انتخاب کردید کاور نداره، اصلا نگران نباشید، چون میشه کاور ضدآب همون برند رو مجزا خرید.

 

مخزن آب آخه؟ واقعا مهمه؟

وجود مخزن آب جزو فاکتورهای ضروری کوله نیست و از اون مواردیه که خیلی بستگی به نوع سفرتون داره، اما از اونجایی که من تو سفرهام زیاد پیاده‌روی می‌کنم خیلی ازش استفاده می‌کنم. چون باعث میشه تو پیاده‌روی‌ها عوض اینکه مجبور بشم کوله رو از رو دوشم بردارم و قمقمه یا بطری آب رو از توش بردارم، به راحتی به آب دسترسی داشته باشم و هیچوقت بدنم کم آب (dehydrate) نشه و در عین حال بطری آب معدنی کمتری هم بخرم. البته که لازمه‌ش اینه که یه Camel Back هم در کنار کوله تهیه کنید.

مخزن آب
مخزن آب از اون وسایلیه که تو سفرهای سبک نبودش رو احساس نمی‌کنید، اما بودنش بهتون خیلی کیف میده

موقع پرواز کوله رو چجوری تحویل بار بدم؟

هیچ‌وقت، هیچ‌وقت، هیچ‌وقت کوله رو همین‌جوری و یا حتی با کاور به قسمت بار تحوبل ندید، از اینکه خیلی اوقات به خاطر بندهایی که از کوله آویزونه، کوله رو قبول نمی‌کنند که بگذریم، باید بگم حتی اگه قبول کردند هم شما راضی نشید که کوله نازنین‌تون رو بدون محافط تحویل بار بدید، چون ممکنه بندها، کاور یا بدنه کوله موقع جابجایی آسیب ببینه. برای جلوگیری از این اتفاق می‌تونید کوله رو تو فرودگاه رپ کنید با خودتون با سلفون همون کار رپ رو انجام بدید و یا از کیسه‌هایی که شکل ساختاریش شبیه گونیه اما جنسش شبیه کاور کوله ضد آبه و کمپانی‌ها با همین هدف می‌فروشن‌شون بخرید که البته باید حواس‌تون به وزن و ابعادش باشه چون بعد پرواز باید این کیسه رو داخل کوله جا بدید. به این پک‌ها Flight Cover هم می‌گن.

کاور مخصوص پرواز
کاور مخصوص پرواز باعث میشه که کوله توی قسمت بار آسیب نبینه

کوله روزانه ضروریه؟

اول براتون بگم که کارکرد این کوله چیه. فرض کنید حین سفر تو محلی اقامت دارید و می‌خواید شخصی یا با تور گشت‌های یکی دو روزه انجام بدید، برای اینکه وسایل مورد نیازتون رو همراه‌تون ببرید و ار طرفی پول و مدارک مهم رو مثلا تو محل اقامتی مثل هاستل نذارید، بهتره که یک کوله یک روزه هم همراه‌تون داشته باشید. یه کاربرد دیگه‌شم اینه که می‌تونید وسایل ارزشمندتون رو بین دوتا کوله‌تون تقسیم کنید، مخصوصا پول. اینجوری کمک می‌کنه که خدایی نکرده اگر اتفاقی افتاد و بارون خورد و کوله‌تون خیس شد و یا ازتون دزدیدن همه دارایی تون رو یک جا از دست ندید.

همون‌جوری که گفتم کوله یک روزه تو کوله‌های سفری به کوله متصل میشه، اما اگه کوله کوهنوردی دارید می‌تونید کوله رو از سمت جلو بندازید، که برای مسافت طولانی پیشنهاد نمی‌کنم و یا اینکه می‌تونید از کوله‌های تاشو استفاده کنید تا در زمان‌هایی که نیارش ندارید، کوله یک روزه رو داخل کوله اصلی قرار بدید.

کوله یک روزه محل قراردادن وسایل خیلی ضزوزی و دم دستیه، پس باید کوچک و سبک باشه

مشخصات کوله من:

من تو سفرهام از دو کوله کوهنوردی و سفری  Aircontact Lite 35 + 10 SL وTraveller 55+10 SL Backpack که هر دو از برند دیوتر هستند استفاده کردم، با توجه به مدل سفر من و آناتومی بدنم و هزار تا پارامتر دیگه، استفاده از کوله کوهنوردیم برام به مراتب راحت‌تره و کوله سفرم رو بعد یه سفر 25 روزه بوسیدم و گذاشتم بالای کمد و فقط از کوله یک روزه‌اش برای استفاده روزمره استفاده می‌کنم.

 

توصیه آخر:

برای خریدن کوله سفر هم مثل بقیه تجهیزات سفر صبور باشید و به وقتش خرید کنید. هر زمانی که تصمیم گرفتید کوله سفر بخرید دو تا سوال رو صادقانه به خودتون جواب بدید؟

  1. آیا مطمینم که تصمیم دارم به طور مداوم سفر کنم یا دارم کوله می‌خرم که یرای برنامه یکی دو روزه آخر هفته کوله رنگی قشنگ داشته باشم و بعدش هم حالا ببینم چی پیش میاد دیگه.
  2. آیا اونقدری سفر کردم که بدونم حجم وسایلم تو سفر چقدره و دقیقا به چه کوله‌ای نیاز دارم؟