چه وسایلی برای سفر نیازه؟

داشتن یک چک‌ لیست وسایل سفر کامل باعث میشه که چه از اون دسته افرادی هستید که از یک هفته قبل از سفر، چمدون یا کوله‌تون رو میذارید گوشه خونه و با صبر و حوصله دونه‌دونه وسایل رو جمع می‌کنید و چه جزو اون دسته‌ای هستید که سه چهار ساعت مونده به سفر تند و تند شروع به جمع‌کردن وسایل می‌کنید،  توی راه فرودگاه یا راه‌آهن یهو با صدای بلند نگید “وااااای، فلان چیز همین جلوی چشم بودها ولی یادم رفت بردارم”

چک لیست وسایل سفر که قراره در موردش صحبت کنیم، شامل وسایلیه که برای سفر با ظرفیت بار محدود بیشتر به کار میاد، سفرهایی که هدفشون سبک‌تر و رهاتر سفر کردنه. پس اگه قراره با چمدون و کلی اضافه بار یک هفته برید هتل یوآل و لذت زندگی رو ببرید هیچ آداب و ترتیبی مجویید و هر چی دلتون می‌خواد بردارید و حتی اگه فراموش کنید هم بالاخره وسایل مورد نیاز رو تو همون هتل یا خیابون بغلیش پیدا می‌کنید.

اما اگه سفرتون با کوله‌ست و یا با یه چمدون کوچیکه، این لیست وسایل ضروریه که با توجه به نوع سفرتون به کارتون میاد. با کمک این لیست و با توجه به نیازهای شخصیتون می‌تونید یه چک لیست از وسایل ضروری که برای سفرتون نیاز دارید رو تهیه کنید.

 

حالا برای سفرم کوله بردارم یا چمدان؟

اولین نکته انتخاب کوله یا چمدونه. بر اساس نوع سفر و مدت زمانش شرایط رو تحلیل کنید و ببینید چه حجم فضایی برای حمل بارتون نیاز دارید، چون تجربه ثابت کرده هر چقدر فضایی که در اختیار دارید بیشتر باشه، قطعا متناسب با اون بار بیشتری هم با خودتون حمل می‌کنید. همیشه باید بدونید که سفرتون از چه نوعیه و بسنحید که کوله بیشتر به دردتون می‌خوره یا چمدون. هر کدون از این‌ها بدی‌ها و خوبی‌های خودشون رو دارند. اگر قراره تمام مسیر رو با هواپیما و ماشین و اتوبوس برید و توی هتل‌ها اقامت کنید، حمل و دسترسی‌تون به وسایل با چمدون خیلی راحت‌تره. اما اگه قراره کلی از مسیرها رو پیاده برید و از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید و یا طبیعت‌گردی کنید قطعا کوله بیشتر به کارتون میاد.

درهرحال چه کوله برداشتید و چه چمدون، از کیف کمری و یا یه کوله تاشو که توی چمدون یا کوله اصلی قرار می‌گیره هم غافل نشید که تو گشت‌های یک روزه و زمانی که وسایل اصلی رو تو محل اقامت قرار دادید به کار میاد. اگر دوست دارید در رابطه با انتخاب کوله مناسب بیشتر بخونید یه سر به این  مقاله بزنید.

چمدان یا کوله؟
توی اولین قدم، بسته به نوع سفر و هدفمون باید تصمیم بگیریم که با چمدان می‌خوایم سفر کنیم با کوله

مدارک موردنیاز در سفر

پاسپورت و کپی اون برای سفر خارجی و کارت ملی و کپی‌اش برای سفر داخلی، کارت اعتباری، بلیت هواپیما/قطار/اتوبوس، پرینت رزرو هتل در صورت وجود، پول، بیمه مسافرتی.

اگر قصد دارید توی سفر برای ویزای مقصد بعدی اقدام کنید، حتما از قبل مدارک رو از اون سفارت‌خونه بپرسید و اصل و کپی مدارک رو همراه خودتون ببرید. اکثر سفارت‌خونه‌ها مدارکی مثل گواهی تمکن مالی، پرینت بلیت پرواز رفت و برگشت و هتل برای روزهای اقامت‌تون توی کشور مقصد رو ازتون می‌خوان. گواهی اشتغال به کار یا اشتغال به تحصیل هم خیلی وقت‌ها به کارتون میاد. توی اپیزود چهار رادیو جولون می‌تونید مفصل‌تر در مورد ویزا بشنوید.

 

کفش مناسب در سفرهای کوله‌گردی

انتخاب کفش مناسب یکی از تاثیرگذارترین نکات یک سفر خصوصا سفر با کوله‌پشتیه. اگه قراره حین حمل کوله پیاده‌روی کنید، حتما یک کفش مناسب پیاده‌روی که ترجیحا ساق‌دار باشه استفاده کنید. در مورد انتخاب کفش مناسب به زودی  براتون می‌نویسم. حالا که صحبت کفشه حواستون باشه که چند تا جوراب مناسب کفشتون و شرایط استفاده‌تون همراه داشته باشید.

اگر مقصدتون دارای آب و هوای گرمه و یا اگه حین سفر گذرتون به ساحل میخوره، حتما با خودتون صندل مناسب همراه داشته باشید، ترجیحا صندلی که همراه می‌برید جلو بسته باشه تا انگشت‌ها و ناخن‌های پاتون حین سفر آسیب نبینه.

و  اگر کوله‌تون جا داره و بسته به مقصدتون یه دمپایی سبک هم با خودتون ببرید، چون تو خیلی ار مقاصد ممکنه تو اقامتگاه‌ها یا هاستل‌هایی بمونید که خبری از دمپایی نیست، مثلا تو اغلب هتل‌های شهرهای کوچک سریلانکا تو اتاق دمپایی پیدا نمی‌کنید و شما می‌مونید و حمام بی‌دمپایی. البته که من از همون صندلم برای این مورد هم استفاده می‌کنم. در مورد خرید صندل هم به اندازه کفش کوهنوردی وسواس به خرج بدید، چون توی سفرهای با هوای گرم ممکنه فقط صندل پا کنید و خیلی مهمه که با استفادش کمر درد نگیرید یا پاهاتون آسیب نبینه.

کفش مناسب سفر
کفش و صندل عصای دستتونه، پس با وسواس انتخابشون کنید

 

واسه سفرم کیسه خواب ببرم یا ملحفه؟

اگه قرار نیست توی هتل از قبل مشخص‌شده اقامت کنید، خوبه که همراه‌تون یک ملحفه سبک یا کیسه خواب سبک داشته باشید. منظور از کیسه خواب سبک، کیسه خواب‌هاییه که بسیار نازک و سبک‌اند و زمانی که جمع می‌شن فضای بسیار کمی رو اشغال می‌کنند و همراه داشتن‌شون از همراه‌داشتن دو تا ملحفه کاربردی‌تر و راحت‌تره.

اگه حین سفرتون برنامه کمپینگ دارید و یا احتمال کمپ‌زدن می‌دید حتما باید با خودتون کیسه خواب مناسب دمای محل کمپ‌تون و زیرانداز کیسه خواب داشته باشید. در مورد انتخاب کیسه خواب مناسب هم به زودی براتون می‌نویسم.

کیسه خواب فراموش نشه
حتی اگه قرار نیست کمپ کنید، از کیسه خواب غافل نشید

چه لباسی برای سفرم بردارم؟

با توجه به شرایطی که تو مقدمه گفتم که هدفمون حمل بار کمتر و سبک سفرکردنه موقع انتخاب لباس باید حواسمون رو جمع کنیم تا لباس‌ها رو جوری انتخاب کنیم که با توجه به نوع سفر و دمای هوای مقصد کاملا کاربردی باشند، احساس راحتی کنیم باهاشون و بعد از شسته شدن به راحتی خشک بشن. اینجا اونجاییه که باید بین مثلا یه پیرهن خیلی قشنگ تنگ که توش معذبید اما خیلی دوستش دارید و یه لباس راحت و رها که به چشم‌تون خیلی معمولیه اما می‌تونید با خیال راحت یه گوشه کوله بگذارید و بارها بپوشیدش، دومی رو انتخاب کنید. برای انتخاب راحت‌تر لباس چندین و چند بار لباساتون رو دسته‌بندی کنید و ببینید کدوم‌ها رو واقعا بیشتر تو سفر می‌پوشید و قید بقیه رو بزنید و مطمئن باشید اصلا تو سفر دلتنگ لباس‌هایی که نبردید نمی‌شید.

هرجایی که سفر می‌کنید حتی اگه گرمه، خوبه که همراهتون شلوار بلند داشته باشید، اگه مقصد گرمیه بهتره که از شلوارهایی که با باز کردن زیپ تبدیل به شلوارک میشه استفاده کنید. در کنار شلوار بلند، بسته به دمای مقصد، شلوارک و تیشرت و تاپ و دامن و … هم به صلاح‌دید و با توجه به توضیحات قبل همراه‌تون داشته باشید.

هوا رو هم که می‌دونید از سایت AccuWeather میشه چک کرد.

اگر مقصدتون دارای آب و هوای سردیه، به جای استفاده از لباس‌های پشمی و حجیم، لباس‌های از جنس پلار و همچنین کاپشن پر رو انتخاب کنید و سعی کنید به جای پوشیدن یک لایه لباس کلفت، چندین لایه نازک‌تر بپوشید، تا هم چیدن کوله راحت‌تر باشه و فضای کمتری اشغال بشه و هم از این طریق بیشتر گرم بشید. در رابطه با انتخاب لباس مناسب اینجا مفصل توضیح دادیم.

لباس زیر به تعداد کافی و حتی چند تا دونه بیشتر از کافی بردارید، چون جای چندانی نمی‌گیره اما برای بهداشت و مراقبت از خودتون بسیار ضروریه.

اگه برنامه استخر یا دریا دارید مایو و اگه حتی یک درصد در پیش‌بینی‌ها احتمال بارندگی دیدید، پانچو بردارید.  موقع انتخاب پانچو حواستون باشه که حتما ضد آب باشه و اونقدری گشاد باشه که روی کوله‌اتون رو هم بپوشونه و در عین حال اون‌قدری گشاد نباشه که جلوی حرکت‌تون رو بگیره و باعث زمین خوردن‌تون بشه. پیشنهاد می‌کنم پانچو و البته بقیه وسایل سفرتون رو رنگی رنگی انتخاب کنید. جدا از اینکه قشنگه و همسفرهاتون دلشون باز می‌شه توی شرایط خاص آب و هوایی و یا مسیر‌های خاص امکان دیده شدن‌تون رو بیشتر می‌کنه.

دستمال‌سر هم خوبه که یکی دو تا همراه داشته باشید. منظور همون دستمال‌های استوانه‌ایه که هر کس سفر رو شروع می‌کنه چندتایی دور مچ دستش و گردنش و سرش و… می‌بنده. از این حرکت نمادینش که بگذریم، این دستمال‌ها واقعا به کار میاد، مثلا برای محافظت از صورت‌تون در برابر آفتاب یا خاک یا حتی به عنوان دستگیره قابلمه و لیف و هزار تا کاربرد دیگه که تو سفرها و شرایط اضطراری کشفش می‌کنید.

 

اسکارف
اسکارف تو نگاه اول، به نظر یه تیکه پارچه میاد! اما به مرور می‌بینید که از اونی که فکر می‌کنید کاربردی‌تره

کدوم وسایل آرایشی و بهداشتی توی سفر ضروریه؟

مسواک سفری تاشو، خمیردندان کوچک، حوله سفری، شامپو، نرم‌کننده، کرم ضدآفتاب، کرم ‌مرطوب‌کننده، نوار بهداشتی، دستمال مرطوب، یک کف دست پودر شستشو، اسپری، روغن برنز و افترسان اگر تصمیم دارید آفتاب بگیرید.

شامپو، نرم‌کننده، روغن برنز و افترسان رو بهتره یا از برندی تهیه کنید که ابعادش کوچک باشه یا تو ظرف کوچکتر بریزید.

احتمالا به نظرتون روغن برنز و افترسان اضافه میاد. اما استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب یا روغن برنز و از اون‌ها مهم‌تر افترسان تو سفر به مناطقی که آفتاب زیاده ممکنه منجر به سوختگی شدید بشه و سفرتون رو خراب کنه.

قبل از برداشتن پک داروهای ضروری‌تون، لیست داروهای مجاز مقصد رو چک کنید، چون بعضی داروهایی که مصرفش برای ما خیلی عادیه، ممکنه حملش تو یک کشوری جرم باشه و به دردسر بی‌ا‌‌فتید. پیشنهاد می‌کنم قبل سفرتون اپیزود سفر در قرنطینه رو هم از اینجا گوش کنید که مفصل از بهداشت در سفر گفتیم. در کنار پک داروها از پماد سوختگی، پدالکلی، موچین و ناخن‌گیر هم غافل نشید.

یعنی میگی لپ‌تاپم رو با خودم نبرم؟

توی سفرهای این دوره و زمونه، وسایل الکترونیکی جزو لاینفک سفر محسوب میشند. فکر نکنم هیچ‌کدوم از ما الان بتونیم سفری رو بدون گوشی‌های موبایل‌مون تصور کنیم. گوشی و شارژر، هدفن، پاوربانک، هدلامپ، دوربین و شارژرش، sd card و یه فلش برای مواقعی که حافظه دوربین پر میشه بهتره همراه داشته باشیم.

ممکنه شما بخواید یه سفر طولانی برید یا در سفر کار بکنید که خب در این مواقع باید لپ‌تاپتون رو هم بردارید. اما برای یه سفر 10-20 روزه برداشتن لپ‌تاپ برای دیدن فیلم یا با این توجیح که شاید به کارم بیاد واقعا بار اضافیه.

خیلی‌ها توصیه می‌کنند که اگر توی خونه یه گوشی اضافه هم دارید برای سفرهای طولانی بردارید که اگر خدای ناکرده اتفاقی برای گوشی اصلی‌تون افتاد بدون ارتباط نمونید. فقط حتما دقت کنید که نرم‌افزارهای کاربردی مثل تلگرام و واتس‌اپ و Gmail و Google Map و غیره رو قبل از رفتن به سفر روی گوشی دوم نصب و راه‌اندازی کنید.

لپ‌تاپ تو سفر
قبل اینکه لپ‌تاپ رو بردارید، دوباره فکر کتید.

دیگه چی لازم می‌شه؟

  • لیوان، قاشق، چنگال، قمقمه، کلاه آفتابی، عینک آفتابی و طبی، چاقوی تاشو، هدلامپ و باتری اضافه، رابط برق با توجه به نوع پریز کشور مقصد، دفترچه یادداشت، خودکار، پک کوچک سوزن و نخ، آجیل، میوه خشک، خرما، نبات
  • در رابطه با خوراکی هم مثل دارو، خوراکی‌هایی که مجاز هستید وارد کشور دیگه کنید رو هم حتما چک کنید.
  • اگر سفرتون کمپینگه حواستون به چادر و زیراندازش، گاز، کپسول، قابلمه و مواد غذایی هم باشه.
  • یادتون باشه که خیلی از وسایلی رو که گفتم مثل چاقو، کپسول گاز، چنگال و … رو نمی‌تونید وقتی سفر هوایی دارید با خودتون ببرید داخل هواپیما. پس اگر قراره سبک سفر کنید و توی پرواز بار نداشته باشید به این نکته دقت کنید.
  • همه این چیزهایی که گفتم ممکنه در یک سفر به کارتون نیاد. اما این‌ها حاصل تجربه انواع و اقسام سفرهاییه که توی این سال‌ها رفتیم. آخرین توصیه‌ای که می‌تونم بکنم اینه که اگر دارید سفر طولانی و به‌خصوص کوله‌گردی و با بودجه کم می‌رید، قبل از سفر یه لیست دقیق تهیه کنید و بارها مرورش کنید. قبل از آخرین بار کوله‌بستن هم بشینید و دونه‌دونه جلوی هرکدوم تیک بزنید تا چیزی رو از قلم نیندازید. گاهی اوقات برنداشتن یه عینک آفتابی ساده یا یه پانچو می‌تونه سفرتون رو به کلی نابود کنه.