توی اپیزود اول رادیو جولون، علاوه بر روایت سفر به این کشور، از فرهنگ و رقص زیبای این کشور که بخشی از فرهنگ‌شونه گفتیم که می‌تونید از اینجا گوش کنید و بخونید.

اما تنوع رقص گرجی اونقدر زیاده که حوبه که توی این مقاله در مورد انواعش براتون بگم.

رقص توی فرهنگ گرجی به نوعی گرامی‌داشت زندگی و فرهنگ غنی و متنوع این سرزمینه. هر سبک از رقص گرجی نمایان‌گر خصوصیت‌ها و ویژگی‌های منطقه‌ایه که اون رقص در اون متولد شده. رقص‌های مناطق کوهستانی مثل Khevsuruli به‌طور کامل با رقص‌های مناطق معتدل‌تر مثل Davluri تفاوت داره. لباس رقصنده‌ها هم در این میون نقش پررنگی بازی می‌کنه. لباس هر رقص بسته به رسوم و فرهنگ اون منطقه و همچنین موضوع رقص فرق ‌می‌کنه. خیلی‌ها اعتقاد دارن رقص کمک شایانی به حفظ لباس‌های سنتی گرجستان کرده.

در ادامه چندتا از رقص‌های گرجی رو به صورت اجمالی معرفی ‌می‌کنم تا با آهنگ‌هایی که در متن پادکست سرزمین خاچاپوری شنیدید بیشتر آشنا بشید:

 

رقص khorumi

این رقص نمایانگر رشادت‌ها و قدرت جنگجویان منطقه آجارا در جنوب غرب گرجستان و در کناره دریای سیاهه. توی این رقص، داستان چند جنگ‌جوی اهل آجارا روایت ‌می‌شه که به دنبال پیدا کردن محل اتراق دشمن هستند. در پرده‌های بعدی شاهد هماوردطلبی و مبارزه جنگجویان، پیروزی، افتخار و مفاهیمی از این دست هستیم. این رقص سابق‌ بر این، با شرکت تعداد محدودی رقصنده اجرا ‌می‌شد اما امروزه به طور معمول در دسته‌های سی-چهل نفره اجرا ‌می‌شه.

رقص Kartuli

تمام رقص‌های گرجی درباره سختی و جنگ نیستند. رقص کارتولی نمایشی درباره ازدواجه. در این رقص مرد تمام مدت به زوج خودش خیره شده. انگار که توی این دنیا هیچ زن دیگه‌ای وجود نداره. مرد همیشه توی فاصله‌ای مشخص از معشوق قرار داره و با لمس‌نکردن او اخلاق‌مداری خودش رو نشون ‌می‌ده. در مقابل اما زن تمام مدت به پایین خیره شده تا حجب و حیای خودش رو به رخ بکشه. حرکت‌های زن توی این رقص خیلی نرم و با طمأنینه است. کارتولی جزو رقص‌های دشوار گرجی دسته‌بندی ‌می‌شه.

رقص گرجی
بسیاری از رقص‌های گرجی به صورت گروهی انجام میشه

رقص Kazbeguri

این رقص بیننده رو با خودش به ارتفاعات شمال گرجستان ‌می‌بره. جایی که مردم با شرایط سخت و سرمای طاقت فرسا زندگی رو سر ‌می‌کنند. این رقص هم همون‌طور که انتطار ‌می‌ره نشان‌دهنده همون دشواری‌هاست. کازبگوری یه رقص کاملاً مردانه است و رقصنده خانم نداره.

رقص Acharuli

این رقص هم همون‌طور که از اسمش بر‌میاد از منطقه آجارا و باتومی نشأت گرفته. برعکس کارتولی، ارتباط عاشق و معشوق در این رقص نزدیک‌تر و صمیمانه‌تره و رقص به نوعی عاشقانه‌تر محسوب ‌می‌شه. آجارولی به دلیل لباس‌های پر رنگ و لعاب و حرکات و موسیقی شادش معروفه.

این‌ها فقط تعداد کمی از انواع رقص‌های محلی گرجستان محسوب میشه. پدیده‌ای که در زندگی رومزه خیلی از مردم گرجستان نقش پررنگی داره. ترکیب آوازهای منحصر به فرد گرجی با صدای سازهای کوبه‌ای و زهی و آوای خاص موسیقی گرجی به نوعی با این حرکات نمایشی تکمیل میشه.

رقص‌های گرجی نمونه‌ای از فرهنگ غنی منطقه قفقازه که توی اپیزودهای اول و پانزدهم رادیو جولون می‌تونید بیشتر ازش بشنوید.