توی سفرها و بخصوص سفرهای کمپی یکی از مهمترین سوالاتی که پیش رومونه اینه که توی کمپ چی بپزیم. جواب این سوال چیزی نیست که بشه براش یه نسخه کلی پیچید اما آشپزی در طبیعت از اون لذت هاییه که نباید ازش گذشت.

چندوقت پیش تصمیم گرفتم چندتا رسپی کاربردی که خودم توی سفرهام میپزم رو به اشتراک بذارم و حاصلش شد این نوشته.

قبل از اینکه بریم سراغ رسپی‌ها اجازه بدید بهتون پیشنهاد کنم که یه سری به سایت جولون شاپ بزنید و

پک مخصوص آشپزی در طبیعت رو ببینید. وسایل کاربردی و ادویه های جذابی توشه و مطمئنم که می‌تونه تجریه آشپزی در کمپ رو براتون لذت بخش‌تر بکنه.

در ادامه می‌خوام چندتا رسپی برای وعده‌های اصلی غذایی بهتون پیشنهاد بدم. پیشاپیش باید بگم که این دستور غذاها حدودی‌اند و شما بسته به علاقه یا تعداد نفراتتون می‌تونید میزانشون رو تغییر بدین. درسته که آشپزی اصول داره و باید از دستور عمل‌ها توش پیروی کنید اما هیچ‌وقت خودتون رو از آزمایش و کشف محروم نکنید. ایده‌های جدید رو امتحان کنید و رسپی‌های خودتون رو دربیارید.

 

خب فرض می‌کنیم که صبح زدید بیرون و رسیدید به کمپ و حالا وقت پختن یه ناهار خوشمزه است. این هم پیشنهادات ما برای ناهار در کمپ

  1. طرز تهیه ساج قاورماسی

این غذا که ریشه‌اش به منطقه ماکو و کلا آذربایجان برمی‌گرده از اون غذاهای خوشمزهایه که کمپ شما رو خاطره‌انگیز میکنه.

برای این غذا شما باید گوشت گوسفندی همراه با دنبه، پیاز، گوجه فرنگی و سیر داشته باشین. حالا اگر دوست داشتین میتونین فلفل دلمه‌ای هم بهش اضافه کنید.

اولش ساج یا حالا هر ظرفی رو که دارید بذارید روی آتش. سعی کنید آتشتون خیلی تند نباشه. اول چندتا از دنبه‌ها رو بندازید توی تابه تا آب بشه و روغن خودش رو پس بده. بعد گوشت‌ها رو بندازید و یکم که گذشت پیاز رو که نگینی خرد کردید بهش اصافه کنید. و حالا وثت سیره. تا دلتون میخواد و البته تا جایی که همراهانتون بهتون اجازه میدن سیر به غذا اضافه کنید.

من طرفدار اصافه‌کردن ادویه‌ها توی روغنم. پس توصیه می‌کنم که همین اول شیشه پول‌بیبرتون رو بردارید و کمی ازش توی روغنِ گوشت‌ها بریزید. کمی هم مخلوط بوشهری بهش اضافه کنید تا گفتمان فرهنگ‌ها کامل بشه. گوشت رو حسابی تفت بدید و بعد بذارید تا حسابی بپزه. کمی آب جوش بهش اضافه کنید و بذارید بپزه. توی این مرحله دیگه میتونید نمک رو هم بهش اصافه کنید. حالا اگر خیلی خفنید و ظرفتون در داره که چه بهتر. اگر نه و مثل من روی ساج قدیمی آشپزی می‌کنید باید مدام همِش بزنید و خرد خرد آب جوش اضافه کنید و خلاصه حواستون باشه که ته نگیره.

وقتی گوشتتون پخت فلفل دلمه‌ای و کمی بعدتر گوجه رو که قبل‌تر با چاقوی تاشوی جولون و روی تخته آشپزی کوچکتون نگینی کردید بهش اصافه میکنید و حسابی تفتشون میدین. اینجا اگر دوست داشتید بد نیست کمی روغن به مخلوط اضافه کنید که گوجه و فلفل دلمه حسابی سرخ بشن. سرآخر هم باید کمی نون خشک به غذا اضافه کنید.

وقتی حسابی با هم مخلوط شدن حالا وقت سرو کردنه اما صبر کنید. این غذا آداب داره. ساج قاورماسی رو باید توی نون‌های گرد تازه از تنور درومده سرو کرد. ولی حالا که تنور نداریم، پیشنهاد میکنم چندتا از این نون‌های گرد پیتا آماده همراه داشته باشین. بعد یه معجون ماست و سیر هم درست کنید و وقتی غذا رو توی نون کشیدید، یه لایه ماست و سیر هم بریزین روش، لوله‌اش کنید و هموطور داغ داغ بزنید بر بدن.

2. طرز تهیه پاستای گوجه و ریحون

این غذای سریع و خوشمزه تنها ایرادش اینه که نیاز به دوتا ظرف داره. یه طرف برای اینکه پاستا رو توش آبکش کنید و بعد یه تابه که غذای اصلی رو توش درست کنید.

اجزای این غذا خیلی ساده و راحتند. اول باید گوجه رو تا جایی که می‌تونید ریز خرد کنید. درواقع گوجه باید له بشه. حالا یا می‌تونید همون‌جا توی کمپ خردش کنید یا اینکه از خونه گوجه رو میکس کنید و فریز کنید و به صورت فریز شده ببرید کمپ.

آب رو بذارید جوش بیاد و پاستاها رو بریزید برای خودشون بپزن. 5 دقیقه خوبه ولی اگر نرم تر دوست دارید که خب بذارید کمی بیشتر بمونن.

توی این فاصله سیر رو خرد میکنید و توی روغن تفتش میدین. حواستون باشه که حرارت خیلی زیاد نباشه و سیر نسوزه. قرار نیست سیرداغ تولید کنید. بافت سیر توی این غذا خیلی مهمه و باید حفط بشه. یکم که سرخ شد حالا کمی پول‌بیبر رو به همراه مقداری کاجون به مخلوط اضافه می‌کنید. ادویه‌ها که سرخ شدن حالا نوبت اضافه کردن گوجه است. گوجه رو که ریختین حسابی همشون میزنید تا با هم آغشته بشن. گوجه که چندتا غل زد، کم کم آماده است. دستور اصلی قارچ نداره. ولی من دوست دارم اینجا قارچ بهش اصافه کنم. قارچ هم که کمی آب انداخت و نرم شد، پاستا رو آبکش می‌کنید و به سس اضافه می‌کنید. البته یه فوت کوزه‌گری هم اینجا بهتون بگم. قبل از آبکش کردن پاستا به مقدار از آب پاستا رو به مخلوطتون اضافه کند. اینجوری پاستا قوام بهتری میگیره.

خلاصه، پاستاهای آبکش شده رو که اضافه کردین حسابی همشون میزنین تا سس با پاستا آغشته بشه. و حالا اینجا وقت اضافه کردن ریحون‌هاست. ساقه‌های ریحون رو بگیرین. یادتون باشه که ریحون رو نباید زودتر بریزیم چون له میشه و طعمش رو از دست میده. در حد اینکه ریحون رو بریزید، چندتا همِ کلی بزنید که بره لالوی پاستاها و تمام. پنیر پارمزان و البته کمی زعتر بریزید روی پاستا و دیگه آماده سرو کردنه.

پاستای گوجه و ریحون
پاستای گوجه و ریحون

3. طرز تهیه مرغ و سبزیجات در کمپ:

این یکی یه غذای خیلی ساده است. البته که بسیار هم خوشمزه است. اما بهتون اجازه میده که غذا رو بذارید و برید و کمتر بالا سرش باشید تا بپزه.

اول مرغ‌ها رو توی یه ظرف مزه‌دار کنید. برای مزه‌دار کردن بهتره برید سراغ کاجون و حسابی مرغ رو آغشته‌اش کنید. بعد مرغ ها رو به همراه مقدار کمی پیاز و سیر و نمک و رزماری بذارید توی ظرف و بذاریدش روی آتش. بهتره آتشتون تند نباشه که مرغ ها یواش یواش بپزن و روعن بندازن. البته قبل از اینکه مستقیم بذاریدش روی آتش روی درش رو با یک ورقه فویل آلومینیومی بپوشونید. برای اینکه بخار بتونه کمی بیرون بره، روی فویل رو هم چندتا سوراخ کوچک بزنید.

مرغ رو بذارید و برید و بذارید نیم ساعتی برای خودش بپزه. حواستون به صدای غذا باشه که مرغ ته نگیره. بعد که مرغ‌ها کمی پخت فویل رو باز کنید و حالا ترکیبی از سبزیجات مورد علاقه‌تون رو به ظرف اضافه کنید. من دوست دارم که سیب زمینی، هویج، کدو و بروکلی و پیاز با تکه های متوسط داخل غذا بندازم. کمی روغن بهشون اضافه میکنم و روشون هم کمی زعتر و پول بیبر میزنم که طعم بهتری بگیرن. سبزیجات رو که اضافه کردین دوباره فویل رو بکشید (اگر دوست داشتین کمی هم کره هم بذارید وسط ظرف) و یک لیوان آب بهش اضافه کنید و بذارید خوب بپزه. بعد از 45 تا 60 دقیقه غذاتون آماده است.

مرغ و سبزیجات در کمپ
مرغ و سبزیجات در کمپ

ناهار رو که خوردین و یه چرتی زدین، به نظرم وقت قدم زدن و سوزوندن کالری ناهاره. باید بالاخره یه جایی برای شام باز کنید. حالا بریم ببینیم برای شام توی کمپ چی میتونیم بپزیم.

  1. طرز تهیه نودل با سبزیجات در کمپ:

 به نظر من خوبه که شام کربوهیدرات بخوریم که اگر فردا قراره فعالیت سنگین داشته باشیم آماده باشیم. ما فرض رو بر این گرفتیم که شما خیلی ورزشکارید و قراره فردا کوله‌کشی کنید.

بیاید و با این ماده غذایی جذاب یعنی نودل دوست بشید. نودل خودش غذا نیست. این که بذاری جوش بیاد و ادویه مزخرفِ توش رو بریزی و فکر کنی باید غذا بشه مثل این میمونه که برنج ساده رو دم کنی یا ماکارونی رو آبکش کنی بگی بفرما غذا. نه. نودل هم نیاز به سس یا کامل کننده داره.

من خودم نودل رو به چندین روش دوست دارم. یکیش اینه که سبزیجات دل‌خواهم رو (واقعا هر دفعه یه ترکیبی) اعم از هویج، کدو، فلفل دلمه، قارچ و پیاز رو به صورت جولیانی (دراز دراز) خرد میکنم و به ترتیب به تابه اضافه می‌کنم. هرکدوم که سفت تره زودتر. مثلا کمی روغن می‌ریزم و بعد هویج رو می‌ریزم تا کمی نرم بشه. بعد فلفل دلمه، بعد پیاز و بعد کدو و آخر هم قارچ. این وسط اگر قرار باشه بهش مرغ اضافه کنم، بعد از ریختن پیاز مرغ رو می‌ریزم و تفت میدم و بعد باقی ماجرا. حالا درستش اینه که نودل رو در یه ظرف جدا توی آب جوش 3-4 دقیق بپزیم و بعد آبکش کنیم و به مخلوط اضافه کنیم. ولی راستش توی کمپ من ترجیحم استفاده از طرف کمتره. درنتیجه من نودل های خشک رو اضافه میکنم به مخلوط سبزیجاتی که حالا حسابی آب انداخته. نودل‌ها کم‌کم خیس می‌شن و نرم می‌شن. راهش اینه که مداوم همش بزنید و مواد رو هی بریزید روی نودل‌ها. وقتی نرم شد از هم بازشون کنید و حسابی با مواد مخلوطش کنید. اگر از این عصاره‌های مرغ هم بهش اضافه کنید که چه بهتر. وگرنه راستش نسخه گیاهیش هم بسیار خوشمزه است.

ادویه چی بزنیم؟ پیشنهاد من کاجون و پول بیبره. باعث میشه حسابی طعم بهشت بگیره.

2. طرز تهیه میرزا قاسمی در طبیعت:

میرزا قاسمی از اون غذاهاست که بسیار ساده است اما روش و تکنیک پختش طعمش رو از زمین تا آسمون تغییر میده.

پیشنهاد من برای پختن یه میرزا قاسمی خوب دودی کردن تمام اجزاشه. به نظرم بهتره که یه ذغال اندک درست کنید و بادمجون، گوجه و سیر رو روی ذغال بپزید. بهتره با چاقو یکی دوتا سوراخ توی بادمجون‌ها ایجاد کنید. وقتی پف بادمجون خوابید و پوست روش کمی سیاه شد وقت جدا کردن پوستشه. برای جدا کردن راحت پوست بادمجون بهتره که کمی روش آب سرد بریزید. اینجوری پوستش بلافاصله جدا میشه. بادمجون رو توی تابه له می‌کنید و کمی روغن بهش اضافه می‌کنید. ادویه دلخواهتون (بوشهری یا کاجون) رو بهش بزنید و بذارید تا یواش یواش سرخ شه. سیر رو هم به همین صورت به مخلوط اضافه کنید. توی این مدت برید سراغ گوجه‌ها که حسابی کبابی شدن. پوست روشون رو که دیگه سیاه شده رو به راحتی بکنید و گوجه رو هم روی تخته خرد کنید و به بهش اصافه کنید. اینجا بد نیست که کمی کره بهش اصافه کنیم. مخلوط رو با هم حسابی ترکیب کنید و بذارید بیست دقیقه ای روی آتش باشه و حسابی طعم‌هاش با هم قاطی بشه.

حالا وقت اضافه کردن تخم مرغه. این دیگه به سلیقه‌تون ربط داره که دوست دارید تخم مرغ رو هم بزنید یا بذارید به صورت جزیره‌ای توی مواد ببنده. استانداردش اینه که تخم مرغ رو وسط تابه بندازید، وقتی کمی خودش رو گرفت آروم با بقیه مواد مخلوط کنید. وقتی تخم مرغ پخت، قبل از اینکه زیادی سفت بشه و بوی زهم بگیره، از روی آتش برش دارید.

پیشنهاد من اینه که خیلی سریع یه برنج هم کنارش بذارید دم بکشه و میرزاقاسمی رو با برنج نوش جان کنید.

میرزا قاسمی
میرزا قاسمی

3. کُمپیر

کمپیر از اون بمب هاییه که اگر یکبار گذرتون به استانبول افتاده باشه حتما باهاش آشنایید. یه غذای مفصل اما ساده برای عاشقان سیب زمینی.

برای درست کردن کمپیر باید بگردید و سیب زمینی های بزرگ پیدا کنید. خیلی بزرگ. سیب زمینی ها رو همونطور با پوست خوب بشورید و خشک کنید. بعد سرتاسرش با نوک چاقو چندین سوراخ ریز درست کنید. سیب زمینی ها رو آعشته به روغن کنید و هر کدوم رو بپیچید توی یک ورقه فویل و بذارید روی ذغال. بسته به اندازه سیب زمینیتون بین 45 تا 60 دقیقه طول میکشه تا بپزه.

وقتی خوب پخت نرم شد. دونه دونه میارینش بیرون. یه قاچ افقی از یک پنجم بالاییش میزنید و براش یه کلاهش درست میکنید. یادتون باشه که برای سهولت این کلاهک رو در راستای عریض تر سیب زمینی ایجاد کنید. حالا با یه قاشق سیب زمینی رو بتراشید. درواقع خود سیب زمینی قراره نقش ظرف رو براتون بازی کنه. تا هنوز سیب زمینی داغه مقداری کره و پنیر پیتزا بهش اصافه کنید و حسابی همش بزنید تا این دوتا آب بشن و مخلوطتون یکدست بشه. حالا از این جا به بعد دیگه بسته به سلیقه خودتون میتونید روش چیز میز اضافه کنید. از مخلوط خیارشور و مایونز و هویج و سوسیس بگیرید تا سس بلونیز و تخم مرغ یا هر ترکیب دیگری که حال کردید. تاپینگ رو اضافه کنید، کلاهک سیب زمینی رو که اول جدا کردیم بذارید روش و برای 5-6 دقیقه دوباره بذاریدش روش آتش تا داغ داغ بشه و موادش خوب باهم مخلوط بشن.

غذاتون آماده است. با کمی زعتر و نمک میل کنید.

Kumpir
کمپیر

صبحانه از اون وعده هاییه که نباید از دستش داد. صبحانه کمپ، مخصوصا وقتی شب قبل حسابی سرد بوده باید گرم و انرژی بخش باشه.

تخم مرغ نقش اساسی رو در صبحانه های گرم بازی میکنه. همه مون املت و سوسیس تخم مرغ و اینها رو بلدیم. بیاید با هم دوتا رسپی ساده از داخل و خارج از ایران برای تخم مرغ صبحگاهی و پختن یه صبحانه لذیذ در کمپ رو مرور کنیم.

breakfast in camp
صبحانه در کمپ
  1. پنیر بوروشته/پنیر آبیج

بهترین ترکیب برای این غذای گیلانی، استفاده از پنیر سیامزگی است. اما اگر گیرتون نیومد از هر پنیر کم نمک دیگری میتونید استفاده کنید. به سادگی پنیر رو خرد میکنیم توی تابه و با کره تفت میدیم. یکم که نرم شد تخم مرغی که قبلا هم زدیم رو بهش اصافه میکنیم و میذاریم ملایم بپزه.

حالا یه حالت دیگه هم هست که من بیشتر دوسش دارم. وقتی پنیر رو سرخ کردید بهش شوید اضافه کنید و با هم تفت بدید. بعد تخم مرغ ها رو یکی یکی بشکونید و با هم مخلوط کنید. مزه اش بی نظیره.

2. بهترین تخم مرغ همزده دنیا

این دستور به جان من بسته است و همیشه درستش میکنم و به روح گوردون رمزی که این رو یاد داد درود میفرستم.

برای این دستور شما به تخم مرغ، کره، خامه و پیازچه احتیاج دارید. مهمترین نکته در این دستور، روش و زمان اضافه کردن مواده.

ابتدا تخم مرغ و کره رو توی ظرف میندازیم. بعد ظرف رو میذاریم روی حرارت و آروم شروع میکنیم به هم زدن تا کره و تخم مرغ در هم مخلوط بشن. نکته خیلی مهمه اینه که در طول کل پخت این غذا باید به طور متناوب طرف رو از روی حرارت برداریم. چون حرارت مستمر باعث میشه تخم مرغ زود سفت بشه و اون حالت نرم خودش رو از دست بده. وقتی طرف رو برمیداریم، چند ثانیه ای تخم مرغ با همون حرارت طرف به پختن ادامه میده و دوباره طرف رو برمیگردونیم روی حرارت.

یکم که تخم مرغ خودش رو گرفت و از اون الت خام درومد، طرف رو برمیداریم و بهش یکی دو قاشق خامه صبحانه اضافه میکنیم. دقت کنید که خامه کنستانتره (از اینا که سفت تره) نباشه. کمی با خامه ترکیب رو هم میزنیم و حالا اینجاست که باید نمک و فلفل رو اضافه کنیم. من دوست دارم اینجا پول بیبر بزنم. بعد پیازچه ها رو که حلقوی و ریز خرد کردیم رو به ترکیب اضافه میکنیم و ترکیب برنده ما آماده است.

برای بهتر شدنش میتونید توی یه ظرف دیگه کمی روغن زیتون یا ساده بریزید و مقداری گوجه گیلاسی رو به همراه قارج بذارید سرخ شه. بهتره پایه قارچ ها رو جدا کنید که قارچ ها تخت توی تابه آب بندازند.

تخم مرغ همزده که آماده شد اون رو به همراه گوجه گیلاسی و قارچ سرو کنید.

امیدوارم هرکدم از این رسپی ها رو توی سفرهاتون درست کنید و لذت آشپزی در طبیعت رو کشف کنید. هروقت هم کسی ازتون پرسید که توی کمپ چی بپزیم میتونید این نوشته رو براش بفرستید.

اگر اون اول متن نرفتید پک آشپزی در طبیهت جولون رو ببینید به نظرم حالا دیگه وقتشه. یه کیف خوشگل به همراه چاقو، ملاقه چوبی، تخته خردکن و مجموعه متفاوتی از ادویه های خاص برای آشپزی در طبیعت. چی از این بهتر؟