اولین بار سال ها پیش بود که برق چشم‌های دوستم، علی شجاعی وقتِ تعریف از سفرنامه تایلند، منو مدهوش کرد. تا قبل از اون من هم مثل اکثر آدم ها تایلند رو فاحشه خانه‌ای به وسعت یک کشور می‌دونستم. بعدها بود که کم‌کم فهمیدم پشت اون چهره کریه که ازش می‌شناسیم یک بهشت خوابیده. سفرنامه سفر به تایلند رو در چند قسمت نوشته‌ام که به مرور منتشر خواهد شد. این سفر اواخر اسفند سال 1395 انجام شده. درنتیجه وقت صحبت از قیمت‌ها دقت کنید که دلار 3هزار تومان بوده.

 

مقدمات سفر به تایلند

نوروز 94 بود که چهارتا از دوستانم یعنی رویا، کیمیا، مصطفا و عباس همزمان سفرنامه تایلند می‌نوشتند و من رو بیش از پیش دیوونه می‌کردن. اون روزها من تور می‌بردم و درست همزمان با سفر اون‌ها آخرین و بدترین تورم رو با یه آژانس طبیعت‌گردی برگزار می‌کردم که توش هتل جابه‌جا رزرو شده بود و برنامه سفر ایراد داشت و چندتا مسافر ناسازگار هم به پستم خورده بودند. هر روز که پستی ازشون می‌دیدم به خودم فحش می‌دادم که چرا خودم رو اسیر این تور مزخرف و آدم های عجیبش کردم. بگذریم.

در طول سال بود که یواش یواش عزمم برای سفر قوی‌تر شد. کم و بیش درباره‌اش می‌خوندم و هرجا حرفی ازش بود گوش‌هام تیز می‌شد. اولین قدم برای یک سفر خوب به نظرم انتخاب همسفرهای خوب و همراهه. این بود که ایده‌ام رو با سه تا از دوستانم که قبلا باهاشون در گرجستان و هند همسفر شده بودیم مطرح کردم و به شدت ازش استقبال شد.

سفرنامه تایلند
در سفر به تایلند معابد بودایی رو با معماری منحصربه‌فردی می‌تونید ببینید. Photo by Salar Mousavi | RadioJoloun

برنامه‌ریزی‌های اولیه برای سفر به تایلند

اولین تاریخی که قرار بود بریم تعطیلات آذر بود.

داشتیم کارها رو پیش می‌بردیم اما مهم‌ترین مساله این بود که همسفرها توی کانادا می‌تونن بیان یا نه. تا قبل از اون من شروع کردم سلسله قرارهای مصاحبه‌ام رو با بچه هایی که تایلند رفته بودن انجام دادم و جذابیت‌های سفر رو از دید هرکدوم‌شون بررسی کردم.

آخه می‌دونید، دید و تجربیات هر نفر از سفر کاملا با نفر بغل دستیش فرق داره. یه نفر عاشق بانکوک بود و یه نفر ازش متنفر بود. یه نفر سوخوتای رو می پسندید و یه نفر دیگه آیوتهایا. درنتیجه باید همه جوانب رو می‌سنجیدم و بعد برنامه سفر رو می‌ریختم.در گیر و دار مقدمات سفر بودیم که معلوم شد اون تاریخ وسط امتحانات بچه‌هاست و امکان سفر نیست. همگی دمق شدیم و تایلند یک بار دیگه ازمون دور شد.

برنامه‌ریزی مجدد برای سفر به تایلند

شما به قضیه انرژی فرستادن به کیهان و این که اون چیزی رو که بخوای، حتما انجام می‌شه اعتقاد دارید؟ خب مهم نیست چون من هم اعتقاد ندارم. درنتیجه تمام تلاشم رو کردم که ببینم میشه تاریخ دیگه‌ای رفت یا نه.

نوروز با اینکه زمان بسیار خوبی برای سفر کردن ما ایرانی‌هاست، اما وسط امتحانات میان ترم خارج نشین‌ها  محسوب می‌شه. معادله سختی بود. 5 نفر از تهران که مشکل مرخصی داشتن و 3 نفر از کانادا که مشکل امتحان! حالا این وسط علایق متفاوت هم خودش قوز بالا قوز شده بود. هماهنگی این همه نفرات کار سخت و طاقت فرساییه. باور کنید.

بعد از بحث و جدل های فراوون تصمیم به این شد که تبدیل به دو گروه بشیم. گروه اول که شامل من و نینا و نازلی و سعید می‌شد از 10 روز قبل از عید شروع می‌کردیم و سفر رو به پوکت ختم می‌کردیم. قرار بر این شد که مهدی و مریم و زینب و هومن هم اونجا بهمون ملحق بشن که دور هم باشیم.

کودک‌های معابد تایلندی که برای موبد شدن آموزش می‌بینند و مثل هر کودک دیگری شیطنت خودشون رو دارند
کودک‌های معابد تایلندی که برای موبد شدن آموزش می‌بینند و مثل هر کودک دیگری شیطنت خودشون رو دارند Photo by Salar Mousavi | RadioJoloun

انتخاب بهترین زمان برای پرواز

یکی دیگه از دلایلی که باعث شد من از 20 اسفند سفر کنم قیمت بلیت بود. برعکس چیزی که ما انتظار داریم ایرلاین های خارجی ابله نیستن و میدونن که ما ایرانی ها در نورورز سفر می‌کنیم. درنتیجه قیمت هر پروازی که توی اون ایام یک سرش ایران باشه به طرز عجیبی بالا میره. برای سفر به تایلند، پروازی رو که در حالت عادی با حدود 2 تومن می‌شد خرید توی عید میرسید به 3.5 میلیون تومن. خب چه کاریه؟ مرخصی رو برای همین گذاشتن دیگه.

تجربه خرید بلیت از سایت‌های ایرانی

یه تجربه خوب دیگه هم که داشتم در مورد خرید بلیت بود. پارسال موقع سفر به هند، پدرمون در میومد تا از سایت های خارجی مثل Kayak یا SkyScanner پروازها رو پیدا کنیم، هزینه رو با نرخ دلار هی حساب کنیم و بعد بدون آشنایی با فرآیندهای پرداخت آنلاینِ اجنبی‌ها و با استفاده از کارت اعتباری دوستای خارج نشین پروازها رو بخریم و دل‌مون تو دست‌مون باشه. امسال خیلی راحت رفتم سراغ سایت های علی بابا و فلایتیو و الی گشت و پرواز رو پیدا کردم.

جالب این بود که توی فلایتیو پرواز از کایاک ارزون‌تر بود. درنتیجه خیلی راحت و با استفاده از کارت بانکی خودم بلیت رو خریدم و وارد جذاب‌ترین بخش سفر یعنی اطلاعات جمع کردن و ریختن برنامه سفر شدم.

اگه دوست دارید بدوید چطور می‌تونید بلیت ارزون پیدا کنید اپیزود شانزدهم رادیو جولون رو گوش کنید.

 

برنامه‌ریزی سفر به تایلند

اولین چیزی که از تایلند نظر آدم رو جلب میکرد این بود که هیــــــــچ کسی نبود که از اونجا خوشش نیومده باشه. همه از کیفیت خدمات گردشگری، امکانات و به خصوص مناظر به شدت تعریف می‌کردند. درنتیجه لحظه به لحظه هیجان من برای این سفر بیشتر می‌شد.

پارسال که توی سایت booking.com برای هند دنبال هتل می‌گشتم به زور هتلی با امتیاز 8 پیدا می‌کردم که قیمتش هم معقول باشه. توی تایلند رقابت بین 9 تا 9.8 بود و این یعنی خیلی خوب. درنتیجه پیدا کردن ارزونترین و در عین حال با کیفیت ترین هتل یا هاستل خیلی سخت میشد.

با مقاله‌هایی که توی اینترنت از آدم‌های اهل سفر خوندم و تجارب دوستانم تصمیم گرفتم سفر رو از شمال شروع کنم و بعد بیام بانکوک و بعد سفر رو به پوکت ختم کنم. این بود که اولین مقصدمون شد چیانگ مای.