سلام

اینجا یه رادیو واسه جولون دادنه!

اما نه، صبر کنید، اینجا دیگه فقط یه رادیو نیست. جولون قراره بزرگ‌تر بشه و این‌جا، یعنی این وبسایت اولین قدمه برای رسیدن به این هدف.

قصه تولد رادیو جولون

بذارید یکم برم عقب‌تر. تیرماه 96 بود. کیمیا تازه از سفر سی روزه اروپاش برگشته بود و من بعد از یه روز ماموریتی سنگین و گرم، توی فودکورت پاساژ دامون کیش نشسته بودم و داشتم fried rice می‌خوردم و همزمان با کیمیا چت می‌کردم.

داشت از سفرش و تجربه‌هاش می‌گفت من تمام مدت به این فکر می‌کردم که چه حیف که این همه تجربه ناب جایی ثبت نمیشه. و من اگه روزی قرار باشه همین سفر رو برم جایی نیست که بهش رجوع کنم. همین رو به کیمیا هم گفتم و اون‌قدر این قضیه دغدغه‌اش بود که متعجب شدم. دوتایی کلی باهم غر زدیم از اینکه چرا محتوای گردشگری خوب و کابردی واقعی نداریم و کمتر کسی تجربه هاش رو با بقیه در میون میذاره که کیمیا، طلق معمول همیشه‌اش که آدم انجام کاره تا حرف‌زدن، گفت خب چرا یه کاری شروع نکنیم؟

همون موقع ایده اولیه نوشتن یه بلاگ تخصصی بود. اما اولین چیزی که به ذهن هردومون رسید این بود که رفقامون تازه یکی دوتا وبلاگ خوب سفر شروع کرده بودند و سوال اساسی‌مون این بود که ما چه تفاوتی ایجاد خواهیم کرد؟ این بود که به ایده پادکست رسیدیم. اون روزها هنوز پادکست این‌قدر همه‌گیر نشده بود و مفهوم “هر ایرانی یک پادکست” شکل نگرفته بود. از همون روز بود که چندین و چند جلسه گذاشتیم و بعد از 3 بار ضبط کردن بالاخره نسخه چهارم رو به عنوان اولین اپیزود جولون در 22 مهرماه 96 منتشر کردیم.

تیم رادیو جولون
عکس از امیرحسین نعیما

چرا وبسایت؟

در تمام این دوسال و نیمی که فعال بودیم، یکی از دغدغه‌های اصلی‌مون این بود که با وجود اینکه جولون خیلی شنیده میشه و خیلی‌ها بهش لطف دارند و شنیدنش رو توصیه می‌کنند، اما باز هم محتوای ارائه شده توی پادکست که حاصل تجربه‌های دسته‌اول‌مونه در محیط وب قابلیت سرچ نداره و آدم‌ها مجبورند کل یک قسمت رو بشنوند تا اطلاعات مورد نظرشون رو پیدا کنند.

از طرفی هم ما می‌دونستیم که مخاطب‌هایی داریم که عاشق سفر هستند اما به هر دلیلی توانایی شنیدن رو ندارند. به همین خاطر خیلی وقت بود که نیاز انتشار محتوای ارائه‌شده در پادکست به صورت متنی و منسجم رو احساس کرده بودیم. اما امان از سر شلوغ و هزینه زندگی و به فردا انداختن کارها!

این قضیه تمام این مدت باهامون بود تا بالاخره اواخر سال نود و هشت عزم‌مون رو جمع کردیم و با پیدا کردن یه طراح وبسایت خوش‌ذوق و صبور ساختن وبسایت رو شروع کردیم. اول قرار فقط بر گذاشتن متن اپیزودها و قابلیت شنیدن‌شون از طریق وبسایت بود اما وقتی سه‌تا آدم کمال‌گرا دور هم جمع می‌شند بعیده که به همین رضایت بدند و خب ما هم ندادیم. این بود که تصمیم گرفتیم به وبسایت کمی عمیق‌تر نگاه کنیم.

توی وبسایت جولون چه خبره؟

وبسایتی که الان پیش روی شماست شامل دوتا بخش اصلیه. اولی بخش اپیزودهای پادکسته که اونجا می‌تونید اپیزودهای منتشرشده جولون رو بشنوید و همزمان متن محتوای ارائه‌شده توی پادکست رو هم ببینید. شاید جالب باشه براتون که بدونید ما تا الان بیش از 21 ساعت برنامه تولید کردیم که همه این محتواها رو می‌تونید توی وبسایت ببینید.

صفحه اپیزودها

صفحه بلاگ جولون

اما بخش دوم وبسایت که خیلی هم براش هیجان داریم بخش بلاگه. توی این بخش قراره سفرنامه‌هامون رو منتشر کنیم و در کنار اون مطالب مرتبط با سفر و گردشگری تولید کنیم. از مطالب آموزشی درباره سفر بگیرید تا دنیای پادکست و مطالب سرگرم‌کننده. کمی که بلاگ راه افتاد از نویسنده‌های باتجربه دیگه هم خواهش خواهیم کرد تا مطالب‌شون رو توی بلاگ سایت جولون با شما درمیون بذارند. قراری که با خودمون گذاشتیم اینه اینجا قرار نیست مثل خیلی از سایت‌های دیگه پر بشه از مطالب سطحی و بی‌استفاده‌ای که فقط قراره به سئو سایت کمک کنه. نه، توی جولون قراره محتوای کاربردی و دسته‌اول و مفید بخونیم.

صفحه بلاگ

خبرهای دیگه‌ای هم هست

اما سایت قرار نیست به همین چیزها محدود بشه. امیدواریم بتونیم در آینده سفرهای مسئولانه‌ای به مقاصد مختلف جهان هم برگزار کنیم و اون‌وقت می‌تونید از طریق همین وبسایت از این سفرها با خبر بشید. یکسری نقشه‌های هیجان‌انگیزتر هم برای اینجا داریم که فعلا نمی‌خوایم لوشون بدیم و به‌وقتش باهاتون درمیون‌شون خواهیم گذاشت.

 

همون‌جوری که همیشه توی پادکست هم گفتیم، بزرگترین حمایتی که می‌تونید از جولون بکنید اینه که بهمون کامنت بدید، انتقاد کنید و کمک کنید که بهتر بشیم و از اون مهم‌تر اینکه جولون رو به دوستاتون معرفی کنید و باعث بشید بیشتر و بیشتر شنیده بشه. البته که اگر دوست داشتید ازمون حمایت مالی هم بکنید که صفحه “حمایت از ما” در خدمت‌تونه و ما خیلی هم خوشحال می‌شیم.

 

خلاصه که می‌خوایم بیشتر از پیش باهم‎دیگه جولون بدیم. پا هستید؟