این روزها با پایین اومدن ارزش لیردوباره سفر به ترکیه منطقی شده.

فارغ از تمام جنبه‌های پررنگ و پرقدرت گردشگری، یکی از به‌صرفه‌ترین کارهایی که این روزها میشه توی ترکیه انجام داد خرید لباس یا وسایل مورد نیاز روزمره است. این روزها و با این بازار نابه‌سامان داخلی تقریبا خرید هر چیزی از لباس تا وسایل خانه تا لوازم آرایش از ترکیه، با توجه به قیمت و کیفیت کار به صرفه‌تریه.

اما ترکیه به صورت عادی روی بسیاری از محصولاتش مالیاتی رو از خریدار دریافت میکنه که مخصوص شهروندان خود ترکیه است. همون چیزی که به اسم مالیات بر ارزش افزوده یا VAT می‌شناسیمش. در حال حاضر این امکان برای توریست‌ها وجود داره که پس از خرید بخشی از مالیاتی که روی کالاهاست رو بازپس بگیرند. پروسه‌ای که به اصطلاح به اون خرید Tax Free یا بدون مالیات میگن. البته این روند فقط مخصوص ترکیه نیست و بسیاری از کشورهای دیگه هم این سیاست رو دارند. اما اینجا میخوایم درباره ترکیه صحبت کنیم که ما ایرانی‌ها بیشتر بهش سفر می‌کنیم.

در نگاه اول شاید عدد این مالیات روی هر خرید مجزا به چشم نیاد. اما وقتی کل خریدهایی که برای خودمون و خانواده‌مون رو درنظر بگیریم معمولا این عدد قابل توجه میشه. توی ترکیه محصولاتی مثل لوازم آرایش، زیورآلات، ساعت و لوازم الکترونیکی 18% و لباس و کفش و کیف و امثالهم 8% مالیات بر ارزش افزوده دارند که شما میتونید این مقدار رو بعد از خرید پس بگیرید.

اما پروسه بازپس‌گیری این پول معمولا پیچیدگی‌هایی داره که باعث میشه خیلی‌ها از خیر گرفتنش بگذرند. از اونجایی که به تازگی این پروسه رو طی کردم گفتم براتون تجربیاتم و مراحل این سبک از خرید رو بنویسم تا بتونید بخشی از پولی که حق شماست رو پس بگیرید.

در زمان خرید برای تکس فری Tax Free چه کاری باید انجام بدیم؟

اولین نکته اینه که در تمام روزهایی که قصد خرید دارید باید پاسپورت‌تون رو همراه داشته باشید. این روزها اکثر فروشگاه‌های ترکیه، خصوصا فروشگاه‌های لباس با پروسه tax free آشنایی کامل دارند. تنها کاری که باید بکنید اینه که وقتی دارید پول وسیله‌ای رو که خریدید پرداخت میکنید از صندوقدار بخواید که براتون گواهی tax free صادر کنه. درواقع همین که شما بگید من اینها رو بدون مالیات یا tax free میخوام اونها خودشون کارشون رو بلندند و به شما اون گواهی رو میدن.

نمونه فاکتور

 

هر فروشگاهی بسته به سیاستش گواهی tax free رو جداگانه صادر میکنه. یکی روی فاکتور اصلی موارد رو قید میکنه، یکی به صورت یه برگه جداگونه پرینت میگیره و تحویلتون میده. تنها نکته‌ای که شما باید حواستون باشه اینه که حتما همه فاکتورها و برگه‌هاتون مهر فروشگاه روش خورده باشه.

روند بازپس‌گیری پول بر اساس اسم و پاسپورت هر نفر انجام میشه. پیشنهادم اینه که اگر خانواده یا دوست هستید، تمام خریدها رو با پاسپورت یه نفر انجام بدید که فقط همون نفر درگیر پروسه Refund بشه که وقت کمتری توی فرودگاه ازتون گرفته بشه.

 

در فرودگاه استانبول برای دریافت پول Tax Free چه کاری باید انجام بدیم؟

بسیاری از فروشگاه‌ها برگه‌های tax free رو توی یه پاکتی قرار می‌دن که راهنمای اینکه چطور این مالیات رو پس بگیریم روش نوشته شده. اما الان یکبار با هم مرور میکنیم که پروسه این کار چیه.

 

اولین نکته‌ای که باید دقت کنید اینه که کانتر تحویل بار و دریافت کارت پرواز برای پروسه tax free با کانتر عادی پروازتون متفاوته. فرقی نمیکنه که شما بلیت چه ایرلاینی و به چه مقصدی رو دارید. اگر میخواید مالیات خریدهاتون رو پس بگیرید حتما باید از کانتر مخصوص این کار یا کانتر گمرک (Custom) بارهاتون رو تحویل بدید.

 

کدوم کانتر بریم؟

اگر پروازتون ترکیش ایرلاین بود، وقتی وارد فرودگاه بین المللی استانبول شدید باید برید سراغ کانترهای ردیف G که بزرگ روش نوشته VAT Refund. اینجا دو تا بخش داره. اول باید برید توی صف بایستید و مدارکتون رو بدید تا کارت پرواز بگیرید. یادتون باشه که همون اول حتما اعلام کنید که بارهاتون tax free است. پیشنهاد من اینه که تمام خریدهاتون رو بذارید توی یه چمدون. که فقط یه چمدون رو لازم باشه ببرید گمرک.

کانتر تحویل بار tax free

وقتی کارت پرواز رو گرفتید باید به همراه بارهاتون برید به کانتر گمرک. اونجا باید پاسپورت، برگه‌های رسید خرید رو تحویل بدید. مامور گمرک اجازه داره هرکدوم از خریدهایی که توی فاکتور اومده رو به چشم ببینه. مثلا ممکنه بگه خب این پیراهنی که از Cotton خریدی رو ببینم. یادتون باشه که یه جمله معروف هست توی این روند که No good, no refund یعنی بدون کالا هیچ پولی پرداخت نمیشه. حالا این بستگی به شانس و حس و حال مامور گمرک داره که همه کالاها رو ببینه یا یکی دوتاش رو به صورت رندوم. تشخیصش با اون ماموره. پس هیچکد.م از کالاهایی رو که میخواین مالیاتش رو پس بگیرید قبل از چک‌کردن مامور گمرک تحویل بار ندین.

مامور گمرک بعد از چک کردن هر فاکتور، روش یه مهر مخصوص میزنه و فاکتورها رو تحویلتون میده. دقت کنید که فقط فاکتورهایی که مهر خورده اند برای برگشت پول معتبرند. بعد از اون بارها رو همونجا تحویل میدید و میرید سراغ بقیه مراحل خروج.

اگر پروازتون ایرلاین دیگری بود، برید سراغ کانتری که براتون مشخص شده. موقع گرفتن کارت پرواز به مسئول کانتر بگید که چمدونتون کالای تکس‌فری tax free داره. اون خودش راهنماییتون میکنه که کانتر گمرگ کجاست و بارتون رو کجا باید تحویل بدید.

توی فرودگاه استانبول پول tax free رو کجا بگیریم؟

درست وق تی از مرحله چک کردن پاسپورت و مهر خروج رد شدید، کمی که در فضای ترانزیت جلوتر برید دو طرف سالن کنار پله برقی‌ها دوتا دفتر صرافی هستن که روش نوشته Global Blue. لگوش رو روی همه فاکتورهاتون هم میتونید ببینید. میرید اونجا، فاکتورهای مهرشده رو میدید. اونها عدد رو محاسبه میکنند و بهتون پرداخت میکنند.

صرافی پرداخت پول تکس فری
صرافی پرداخت پول تکس فری

بسته به اینکه مقدار عددیتون چقدره ممکنه بهتون نقدی پرداخت کنند یا اینکه ازتون کارت اعتباری بخوان. از اونجایی که ما ایرانی‌ها کارت اهتباری نداریم، بهشون اصرار کنید که پول رو نقدی بدن. اگر همچنان امکانش نبود میتونید کارت اعتباری یک نفر از دوستان یا خانواده رو بدین که پول رو برای اونها واریز کنند و بعدا شما از اونها بگیرید.

 

برای دریافت پول Tax Free خجالت نکشید!

نکته مهم اینه که این پول حق شما به عنوان خریداره و کسر شان نیست. پس حتما براش وقت بذارید و پولتون رو بگیرید. فقط دقت کنید که پروسه دریافت کارت پرواز برای tax free از حالت عادی طولانی تره و صف طولانی تری هم داره. حتما زودتر از زمان عادی خودتون رو به فرودگاه برسونید که بتونید با خیال راحت کارهاتون رو انجام بدید.

 

این محتوا با حمایت سامانه جامع رزرو آنلاین خدمات سفر فلایتیو منتشر شده است.