حالا که به لطف واکسن و کمتر شدن موج کرونا امکان سفر فراهم شده و هر روز تورهای متعددی عرضه میشن، انتخاب بین گزینه‌های مختلف سخت و سخت‌تر شده. توی این مطلب می‌خوام یک راهنمای گام به گام بهتون پیشنهاد بدم تا با کمک اون، تور و برنامه سفری که مناسبتونه رو انتخاب کنید.

قبل اینکه لیست تورها رو باز کنید و بخواید وارد جزییات بشید و سریع شروع کنید به مقایسه قیمت تورها، خوبه که چند تا مورد مهم رو بررسی کنیم و همون اول تکلیف‌مون رو با خودمون مشخص کنیم. مواردی که در ادامه میگم باعث میشه یک چک لیست از سفری که علاقه دارید در اون شرکت کنید به دست بیارید و بعد که میرید سراغ لیست تورها با خیال راحت‌تری شروع به انتخاب کنید. با توجه به اینکه معمولا از توضیحات همه تورها نمیشه به راحتی متوجه شد که با شرایط و روحیات ما سازگارند یا نه، خوبه که قبل ثبت‌نام سفر این چک‌لیست رو با برگزار‌کننده تور چک کنید و همه سوالات‌تون رو ازش بپرسید.

 1- من آدم طبیعت‌گردیم یا شهرگردی یا تاریخ‌گردی یا …

چه چیزی ما رو بیشتر به وجد میاره؟ شهرگردی؟ دیدن جاذبه‌های تاریخی؟ طبیعت بکر؟
پاسخ دادن به این سوال کمک زیادی به ما می‌کنه تا بدونیم اولویت‌مون در سفر چیه. البته که نباید به قضیه صفر و یکی نگاه کرد. خیلی از تورها ترکیبی از همه این موارده. اما مثلا اگر من اولویتم دیدن بناهای تاریخیه، تور کویر مصری که بخش اعظم فعالیت‌هاش تو کویر و طبیعته قطعا مناسبم نخواهد بود.

2- هدفم از سفر چیه؟

اینم از اون سوال‌هاست که بسته به شرایط و حال و احوال‌تون باید در موردش تصمیم بگیرید.

آیا توی سفر پیش رو می‌خواید ماجراجویی کنید و ساعت‌ها پیاده‌روی  و فعالیت بدنی داشته باشید تا آدرنالین  و دوپامین کافی برای زندگی روزمره دخیره کنید یا ترجیح میدید که بیشتر زمان سفر رو به استراحت بگذرونید؟

خرید و پاساژگردی جز هدف‌های اصلی سفرتونه؟

دل‌تون می‌خواد خوابیدن تو کمپ یا هاستل رو تجربه کنید یا هدف‌تون از سفر استفاده از امکانات هتل لوکس پنج ستاره‌ست؟

یه جورهایی با پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها درجه سختی سفر مورد علاقه‌تون رو هم مشخص می‌کنید.

3- چه کلاس سفری رو می‌خوام تجربه کنم؟

وقتی تصمیم به سفر می‌گیرید احتمالا بودجه سفرتون رو برای خودتون مشخص کردید و حالا وقتشه تصمیم بگیرید که دل‌تون می‌خواد با این بودجه سفر اقتصادی رو تجربه کنید یا متوسط یا لوکس؟

مثلا با یک بودجه مشخص می‌تونید یک سفر چهار روزه شیراز لوکس رو تجربه کنید، یا سفر ارمنستان متوسط یا استانبول اقتصادی.

البته اگر آدم منعطفی در سفر هستید و مقصد براتون مهمتر از نوع سفره، می‌تونید اول مقصد رو انتخاب کنید و بعد تصمیم بگیرید با بودجه‌ای که دارید چه نوع سفری رو می‌تونید تجربه کنید.

4- ماشین؟ اتوبوس؟ قطار؟ پرواز؟ کشتی؟

هر کدوم از وسایل نقلیه مزایا و معایب خودشون رو داره و چیزی که بدیهیه اینه که همواره نمی‌تونیم با وسیله نقلیه محبوب‌مون سفر کنیم. مثلا من اگر حق انتخاب داشتم دلم می‌خواست تا آفریقا با قطار برم ولی خب مجبورم که گزینه پرواز رو انتخاب کنم.

انتخاب وسیله نقلیه روی انتخاب تور، مقصد و البته هزینه سفر تاثیر گذاره.

برای رزرو بلیط هواپیما و قطار می‌تونید به سایت فلایتیو مراجعه کنید.

5- مقصد مورد علاقه

اینجا دیگه وقت واقعی کردن رویاهاست. دیگه باید بریم سراغ مقصدی که به واسطه شبکه‌های اجتماعی، دوست و آشنا یا علاقه شخصی جذبش شدیم و در موردش کمی گوگل کنیم و ببینیم آیا واقعا با توجه به روحیات‌مون مقصد جذابی برامون خواهد بود یا نه. مثلا اگه شبکه‌های اجتماعی پر شده از عکس‌های بالی و شما اصلا آدم ساحل رفتن و تفریحات آبی نیستید، با خودتون رو راست باشید و اونجایی که دل و منطق‌تون میگه رو انتخاب کنید.

6-  انتخاب برگزارکننده تور

اگر آژانس یا برگزار کننده توری رو میشناسید که قبلا باهاش سفر رفتید و راضی بودید یا به هر دلیلی مورد اعتمادتونه تعلل نکنید چون برگزار کننده خوب تور نایابه. اول از همه برید سراغ برنامه‌های آینده‌ش و تورهاش رو بررسی کنید و اگه توری برای مقصد دلخواه‌تون نداشت چاره‌ای نیست جز جستجو در گوگل و هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی. هر برگزارکننده‌ای رو که انتخاب کردید حتما در موردش حسابی جستجو کنید تا از نظرات مسافرهای قبلی خبردار بشید.

7- و اما بحث شیرین قیمت تور:

بیشتر اوقات اولین نکته‌ای که خیلی از ما میریم سراغش بحث قیمته. غافل از اینکه قیمت متاثر از ده‌ها پارامتره  و همواره باید قیمت رو در کنار شرایط و خدمات تور مقایسه کرد و به همین علته که برای مقایسه تورهای مختلف فقط دونستن اسم مقصد کافی نیست و باید به طور کامل جزییات تورها رو مقایسه کنیم.

چند تا از مواردی که روی قیمت تاثیر می‌گذارند رو مرور کنیم:

  • تعداد روز سفر و تعداد شب محل اقامت: با تغییر یک شب محل اقامت و یا یک روز از سفر قیمت تور خصوصا توی تورهای خارجی تغییر میکنه.
  • میزان گشت‌ها و ورودیه‌ها: خیلی اوقات برگزارکننده‌های تور قیمت پایین‌تری رو پیشنهاد میدن، اما بخش زیادی از گشت‌ها رو در برنامه اصلی قرار نمیدن و به صورت گشت اختیاری بهتون پیشنهاد میدن و هنگام سفر چاره‌ای ندارید جز اینکه هزینه ورودیه‌ها و حمل و نقل به محل گشت‌ها رو جدا پرداخت کنید.
  • وعده‌های غذایی: وعده‌های غذایی خصوصا توی سفر خارجی میتونه هزینه سنگینی به مبلغ تور اضافه کنه. پس خیلی مهمه که ببینید چند وعده غذایی در تور لحاظ شده.
  • کیفیت هتل‌ها و محل قرارگیری اونها: ستاره‌های هتل‌ها بر اساس استاندارد کشور مقصد تعریف میشه و به همین علته که هتل چهار ستاره‌ای که در ایران تجربه می‌کنید با هتل دوبی یا ترکیه متفاوته. پس اینکه صرفا در توضیحات تور نوشته شده هتل چهار ستاره کافی نیست و نیازه که در ادامه جزییات دقیق هتل‌ها رو سوال کنید.

برای رزرو هتل می‌تونید به سایت فلایتیو مراجعه کنید.

 

  • وسیله نقلیه مقصد: اینکه توی مقصد ماشین در اختیار داشته باشید و یا قرار باشه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید روی قیمت تور و آسایش شما بسیار تاثیرگذاره.

8- تورلیدر

اگر تجربه سفر با تور رو داشتید حتما می‌دونید که یکی از مهمترین اجزای سفر گروهی تورلیدره. فارغ از میزان دانش و اطلاعات، تورلیدره که می‌تونه حال و هوای تور رو تعریف کنه و جو تور رو جوری کنترل کنه که اکثر افراد بیشترین رضایت رو از شرایط داشته باشند.

9- چند نفری میریم سفر؟

ظرفیت تور از مواردیه که معمولا موقع ثبت‌نام بهش توجهی نمیشه. ولی کافیه حال و احوال تور ده نفره رو با تور سی نفره مقایسه کنید تا ببینید این موضوع تا چه حد روی کیفیت تور تاثیرگذاره.

10- زمان مناسب سفر؟

درسته که برای خیلی از ما راحت‌تره که در زمان تعطیلات سفر کنیم اما یادمون باشه که تو این زمان معمولا قیمت پروازها و قیمت تورها بالاتر میره. اما اگر گزینه دیگه‌ای ندارید پیشنهاد می‌کنم حواس‌تون به زمان مناسب سفر به مقصدی که انتخاب می‌کنید باشه تا اشتباها هزینه صرف دیدن مقصد مورد علاقه‌تون در زمان اشتباه نکنید.

11- بیمه مسافرتی

حتما پیش از سفر چک کنید که برگزارکننده بیمه مسافرتی با شرایط مناسب براتون صادر کنه.

12- سوال کنید، سوال کنید و سوال کنید

در نهایت اینکه پیش از اینکه هزینه سفر رو پرداخت کنید، شرایط سفر رو کامل مطالعه کنید و هر سوالی که دارید و هر قسمت مبهمی که داره رو از برگزارکننده تور بپرسید و هیچ‌جوره با کسی تعارف نکنید. شما  دارید پول و انرژی و وقت میذارید و حق‌تونه که بهترین انتخاب رو داشته باشید.