پادکست‌ها رو به اشکال مختلفی میشه دسته‌بندی کرد اما دو دسته‌بندی که چه به عنوان شنونده و چه به عنوان تولیدکننده پادکست بهتون کمک می‌کنه که سلیقه پادکستی خودتون رو بشناسید، دسته‌بندی بر اساس نوع اجرا و نوع محتواست، در مورد انواع اجرا اینجا صحبت کردیم و حالا توی این مقاله قراره در مورد انواع محتوا صحبت کنیم.

 

انواع پادکست بر اساس محتوا:

قصه‌گوی داستانی:

در پادکست‌های داستانی میزبان یا میزبان‌ها نقش گوینده صدای شخصیت رو اجرا می‌کنند و داستان رو مثل فیلم یا سریال پیش می‌برند. در این نوع از پادکست، شنونده با یک قصه یا داستان مشخص طرفه. محتوای ارایه شده برای این نوع از پادکست می‌تونه داستان نوشته شده توسط تیم تولیدکننده پادکست باشه و یا روایت داستان‌های سایر افراد. برای استفاده از محتوای سایر افراد، باید محتوا با سبک و سیاق پادکست و نحوه روایت راوی کاملا همسوسازی بشه و در صورت ترجمه سایر مقالات هم، ترجمه باید  به صورتی باشه که قصه‌ای که روایت میشه برای مخاطب کاملا ملموس باشه.

تولید این نوع از پادکست برخلاف انتظار به این راحتی نیست که صرفا جلوی میکروفن صحبت کنید، جذابیت این نوع از پادکست علاوه بر بیان راوی‌ها و موضوع به کارگردانی صوتی و نحوه ادیته.

به این نوع از تولید پادکست Fiction Storytelling Podcast هم گفته میشه.

پادکست چنل‌بی و آن از نمونه‌های خوب این نوع از تولید محتوا هستند.

 

قصه‌گوی غیرداستانی

این مدل از محتوا نسبت به قصه‌گوی داستانی رایج‌تره. در این نوع از پادکست‌ها علاوه بر تولید محتوا برای روایت موضوع، نیازه که انواع دیگری از محتوا نیز تولید بشن مثل بریده‌ای از صدای اشخاص دیگر، یا صدای مستند و یا فیلمی در مورد سوژه قسمت مربوطه. پادکست‌های قصه‌گو غیر داستانی بعضا نتیجه تحقیق و بررسی روزنامه‌نگاران و افراد متخصص در مورد یک داستان و روایته. علاوه بر اهمیت بسیار زیاد انواع محتوای تولید شده برای این نوع از پادکست، کارگردانی صوتی و چیدمان درست محتواهای مختلف مثل گفتگوها، صداهای محیطی و … و اصطلاحا کارگردانی صوتی اهمیت بسیار زیادی داره.

به این نوع از تولید پادکست Non-Fiction Storytelling Podcast هم گفته میشه.

تغییر کاربری

پادکست‌های تغییرکاربری شده معمولا پادکست‌هایی هستند که با هدف تولید پادکست، اجرا نمیشن و محتوایی که ارائه میشه معمولا شامل یک برنامه تلویزیونی یا مشابهشه که با هدف در جریان قرار گرفتن مخاطبان اون برنامه تولید میشه. این محتوا اغلب نیاز به تدوین داره، چون انتشار پادکست با همون ساختاری که در برنامه اصلی اجرا شده برای مخاطب جذابیت نداره.

به این نوع از تولید پادکست Repurposed Content هم گفته میشه.